6 מכשירי המזיגה מעל - Pour Over הטובים ביותר

למרות שאצלנו קפה פילטר לא עומד במקום הראשון, מסתבר שבהרבה מקומות קפה פילטר הוא מאד פופולרי, בהרבה מסעדות ומלונות ברחבי העולם. שם בדרך כלל משתמשים במכונה קפה פילטר. הטעם? בסדר, אנשים התרגלו אליו.

המכשיר המוכר ביותר באותה תקופה היה מעמד הקפה של מליטה מפלסטיק או קרמיקה ופילטר בצורת טרפז. באותה תקופה הוא נחשב למכשיר הפילטר הנוח ביותר להכנה מהירה של קפה בבית או במשרד. פילטר נייר, קפה טחון ויוצקים מים חמים וזהו.

אבל, היו כאלו שרצו לשפר את טעם הקפה, במיוחד כשהשתמשו בקפה ייחודי שהטעמים בו יותר מובהקים.

ואכן בעולם החלו להופיע מכשירי חליטת קפה שניסו לשפר את טעמו של המשקה.

לפני כ-10 שנים החלה המגמה שנקראה "מזיגת קפה מעל" או בלעז Pour Over והמכשיר הפופולרי היה -Hario V60. כתבתי מאמר נפרד המתאר את תהליך המזיגה מעל 

במהלך השנים הופיעו מכשירים שונים. לחלקם יש פטנט או מבנה ייחודי, בעוד שאחרים די דומים עם איזה טוויסט.

ניסיתי חלק מהדגמים ובמאמר זה אנסה לתאר את ההבדלים בין המכשירים השונים.

בזמנו כתבתי מאמר על קפה פילטר שמתאר את התהליך וההיסטוריה שלו. למי שמעוניין

להלן מספר מכשירי הכנת קפה פילטר  בשיטת Pour Over

 המוצר תמונה חומר צורה
Melitta melitta פלסטיק, קרמיקה טרפז עם שורת חורים במרכז
Hario V60 V60 פלסטיק, קרמיקה, מתכת וזכוכית קוני עם חור במרכז
Hoop hoop פלסטיק 2 גלילים הקפה בפנימי המים בחיצוני
Kalita Kalita קרמיקה, זכוכית, מתכת קוני עם משטח ישר בתחתית ו-3 חורים קטנים
Clever Coffee Dripper clever פלסטיק קוני טרפזי עם שסתום מלמטה
Chemex cemex זכוכית עם חבק מעץ קוני עם מפתח יחודי
Timemore B75 Timemore b75 פלסטיק גלילי עם משטח ישר בתחתית

להלן פרוט על המכשירים השונים:

1 - הריו  V60

אין ספק שמעמד הקפה  V60 של Hario הוא המוכר ביותר בעולם המזיגה מעל ונחשב די בצדק כמוצר הנוח ביותר לפילטר ידני. ומסיבה טובה. עם V60  המשתמש שולט בתהליך החליטה. צורת הכנפיים הסיבוביות המאפשרת זרימת מים סיבובית החולצת מהקפה יותר טעמים. בחליטה נכונה יצליח המשתמש למצות מהקפה טעם עשיר וארומה מעולה. ומומלץ להשתמש בקומקום עם זרבובית ארוכה כדי לשלוט על הזרימה.

ה-V60 מתאים לכל מי שמעוניין להתנסות בקפה פילטר מכיוון שקל למצוא, לדגם זה באינטרנט, הוראות ספציפיות איך להכין קפה איכותי ומתכונים שונים.

בשוק יש מכשירי V60 (לא בהכרח של Hario) העשויים מקרמיקה, זכוכית, מתכת או פלסטיק, במספר צבעים ובמספר גדלים.

החומר לא כל כך משנה, ורבים מעדיפים דווקא את דגם הפלסטיק הזול. עם זאת, יש המעדיפים את דגם הזכוכית בגלל תחושת ניקיון.

לסיכום ה-V60 הוא הנפוץ ביותר, פשוט, זול, מפיק קפה איכותי, ונוח לשימוש

2 – הופ

ה-HOOP של Ceado הוא המכשיר האחרון שיצא לשוק. מכשיר מאד פשוט להפעלה עם ביצועים מדהימים. קיבלנו אותו לפני שבוע וכבר עשינו בו עשרות כוסות קפה והתוצאה לא אכזבה באף אחת.
הרעיון מאחורי ההופ הוא פילטר נייר המתאים גם לאירופרס הנמצא במרכז שעליו שמים קפה טחון. ואת המים יוצקים מסביב לגליל פלסטיק במרכז שיש בו חורים קטנים בתחתית. המים חודרים לקפה הטחון מלמטה וחולטים אותו והוא לאט לאט מטפטף לספל מתחת.

פטנט פשוט, יפה, קל להפעלה ובהחלט תפס את מקומו מבחינתי כרגע במקום הראשון.

3- קליטה

ה-Kalita  הוא אחד הדגמים הראשונים שיצאו בטענה שאפשר לקבל קפה פילטר איכותי יותר מה-60V (לטענת הממציאים)

התחתית של הקליטה עגולה עם 3 חורים ופילטר הנייר תוכנן בהתאם. הרעיון הוא שהחלק השטוח בפילטר שומר על שכבה אחידה של קפה טחון (לעומת החרוט של ה-60V) והמים מצליחים לחלץ מהקפה טעמים בצורה אחידה, הן בזרימה והן בטמפרטורה.

בהשוואה ל-60V הקליטה נחשב ליותר ידידותי למתחילים. שלושת החורים הקטנים בתחתית הופכים אותו לסלחן יותר לטעויות של המשתמש זה לפחות הייתה הכוונה של הממציאים.

.לקליטה יש גרסאות שונות מחומרים שונים מקריאה באינטרנט (לא ניסיתי בעצמי) הבנתי שלגרסת הנירוסטה הנפוצה, יש נטייה להיסתם, ההמלצה היא גרסת הזכוכית שבה קצב זרימה עקבי והקפה הנחלט פשוט נהדר. (שימו לב הוא מאוד שביר)

לסיכום אפשר לומר שהקליטה הוא מכשיר נהדר שאני משתמש בו לעתים קרובות בעצמי. ומניסיוני, כמעט בכל חליטה קיבלתי קפה טעים בעוד שב-60V קרו מקרים שהקפה יצא לי דליל או קיבלתי חליטת יתר.

4 – קלבר

ה- Clever Coffee Dripper הוא מכשיר כשמו כן הוא: חכם. מדובר במכשיר המשלב חליטה כמו פילטר עם השרייה כמו פלנג'ר. מבחינתי, זהו מכשיר חליטה נפלא המאפשר לקבל חליטות מדהימות – והפתעה, גם חליטות אחרות כמו חליטה קרה, אבל זה לא קשור למאמר זה.

שיטת העבודה עם המעמד היא פשוטה. יוצקים את כל המים בבת אחת לתוך פילטר הנייר עם הקפה הטחון בתוכו, כשהמעמד יושב על השיש. בחלק התחתון של המעמד ישנו שסתום הנשאר סגור ולא נותן למים לעבור. כרגע המים סופגים את טעמי הקפה. כעבור הזמן המתאים למשתמש (אנחנו ממליצים על 3 עד 4 דקות) מניחים את המעמד על ספל או קנקן, השסתום נלחץ ומשחרר את המשקה שזורם לספל או לקנקן שהנחנו מתחת.

דגם זה משלב בצורה מעולה את הפונקציונליות של פלנג'ר עם הנוחות שמגיעה ממעמד דוגמת מליטה.

לסיכום: ה-Clever הוא המכשיר שאני הכי אוהב. בבוקר כשאני ממהר, טוחן מנת קפה שופך למעמד יוצק מים וממשיך בפעילויות של הבוקר, חוזר מניח על הקנקן וממשיך בריצה של הבוקר. אחרי עוד כמה דקות מגיע והקפה המעולה מוכן.

5 – קמקס

ה- Chemex הוא המכשיר "היפה". אין ספק שמדובר במכשיר חליטת קפה שהוא גם כלי הגשה יפיפה. במיוחד בגרסת הזכוכית עם צוורון העץ.

צווארון העץ שומר על המגיש מחום המשקה כאשר יוצקים אותו לספלים. תוספת רצועת העור שומרת על העץ במקומו ומוסיפה לעיצוב של המוצר.

פילטר הנייר של הקמקס הוא פילטר שיש לקפלו. קיימים 2 סוגים אחד לקמקס קטן של 3 כוסות ונקרא פילטר ירח המתקפל בצורת קונוס חד מאד. הפילטר השני הוא מרובע וגם אותו יש לקפל בצורה מיוחדת.

שיטת העבודה עם הקמקס פשוטה ל-60V יוצקים מים על הקפה הטחון ונותנים להם לטפטף לקנקן.

מבחינת טעם הקמקס קרוב ל-Hario V60, אבל מכיוון שנייר הפילטר של קמקס הוא יותר עבה הוא סופג יותר שומנים מהקפה ומונע מהם להגיע לקנקן. התוצאה קפה יותר צלול ונקי. אם אתם אוהבים את זה, זה המכשיר בשבילכם.

לסיכום מדובר במכשיר יפה שמתאים לארוח, במיוחד שאפשר להכין במכה אתר עד 10 כוסות קפה (בגרסה הגדולה) עם קפה נקי וצלול.

6 – טיימור B75

ה-Timemore B75 הוא מכשיר חדש יחסית, אבל הוא כבר הרשים אותי ורבים אחרים שניסו אותו. לצעצד יש תחתית שטוחה כמו קליטה אבל גדולה בהרבה. היתרון שלו הוא קצב הזרימה המהיר והעקבי להפליא שלו, ולמרות זאת מקבלים חליטה טובה. הטפטף המהיר מבטיח חווית חליטה מהירה של כוס אחת.

הגודל האידיאלי שלו הופך אותו למושלם לחליטה של 15 גרם קפה עם 250 גרם מים לקבלת קפה איכותי ב-2 דקות. ה-Timemore B75 מציע איכות שווה או אפילו טובה יותר מבחינת חומרים ועיצוב ממכשירים אחרים.

העיצוב של Timemore B75 כולל בסיס חלול עם צלעות המספקות תמיכת מסנן מעולה. צלעות אלו עוזרות לשמור על המסנן במקומו, ומבטיחות שהוא יישאר מאובטח גם לאחר הרטבה.

מכשיר זה יכול לעבוד עם פילטרי נייר של Kalita.

לסיכום, אם מחפשים חליטה מהירה ועקבית שלא חוסכת באיכות, מעמד Timemore B75 זה הפתרון. למעשה זו תוספת מצוינת לכל חובב שרוצה להתנסות בקפה פילטר בטעם אחר.

 

 

Pour over

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום