ראש חליטה רווי (Saturated Group Head)

אחת מהבעיות הידועות במכונות אספרסו היא הטמפרטורה האמיתית של המים החולטים את הקפה. במכונות עם מחליף חום קשה לדייק בטמפרטורת החליטה. לעומת זאת במכונות עם 2 דוודים, המשתמש יכול לקבוע את הטמפרטורה בדוד האספרסו. אולם מהרגע שהחלה החליטה והמים עוברים דרך צנרת עד שהם מגיעים לקפה, הטמפרטורה שלהם משתנה, והחליטה מתבצעת בטמפרטורה שונה מזו שבדוד האספרסו. כמובן שהצנרת מתחממת במהלך החליטה והטמפרטורה יכולה להגיע בסוף החליטה כמעט לטמפרטורת הדוד. גם אם מנסים "לפצות" על ירידת הטמפרטורה בהגדלת הטמפרטורה בדוד זה בדרך כלל לא מצליח.

בחברות מסוימות ובשדרוגים נפוצים, מעמידים מד טמפרטורה על ראש החליטה, מה שמשפר מאד את הידיעה של טמפרטורת החליטה. אך עדיין הטמפרטורה לא יציבה ונדרש לשנות מפעם לפעם את טמפרטורת דוד האספרסו כדי להגיע לטמפרטורה הרצויה על הקפה הטחון.

חשוב לציין שמדובר על מספר מעלות בלבד וכל שינוי משפיע. (על השפעת טמפרטורת החליטה על טעם הקפה ראו במאמר)

קחו לדוגמא את ראש החליטה הנפוץ E61, לראש זה יש משטח גדול חשוף בחלק העליון. אם יש בסביבה מזגן, טמפרטורת ראש החליטה תרד משמעותית. מנגד אין אפשרות להגדיל את הטמפרטורה בדוד מעל 100 מעלות. התוצאה שייתכן שבמקרה כזה נגיע לטמפרטורת חליטה נמוכה מ-90 מעלות.

הפתרון ראש חליטה רווי

Kees van der Westen group head

ראש חליטה רווי הוא בעצם הרחבה של דוד האספרסו הנמצא ממש  על ראש החליטה. ראש החליטה מוקף במים (מכאן שמו רווי) בטמפרטורה מדויקת ועקבית לאורך כל תהליך החליטה.

במהלך חליטה בראש חליטה רווי המים עוברים על הקפה הטחון ישירות מתוך הדוד, מה שמתורגם לטמפרטורות חליטה יציבה, בכל פעם ופעם. הפתרון הפך לפופולרי מאד במיוחד בקרב מכונות אספרסו מסחריות מכיוון שהוא כולל יציבות תרמית מעולה, אמין ומתחמם תוך זמן קצר. החסרון, כל חברה בנתה את ראש החליטה שלה ולא קל למצוא חלפים, מכאן שמכונות עם ראש חליטה רוויי נוטות להיות יקרות גם במחיר הרכישה וגם בתחזוקה.

Kees van der Westen

חברת La Marzocco הציגה לראשונה את ראש החליטה הרווי עוד בשנת 1970 עם מכונת האספרסו GS וחברות רבות העתיקו את הרעיון.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום