Blooming בלומינג (ספיגה ראשונית)
כשמדברים על Blooming התרגום החופשי פריחה או לבלוב עושה לדעתי עוול לרעיון, וחשבתי מהי המילה הנכונה הכי פשוט בכתיבה באותיות עבריות "בלומינג".
הי 
הבלומינג הוא שלב קריטי בהכנת קפה. כאשר המים החמים פוגשים את הקפה הטחון, במיוחד קפה שהוא יחסית טרי, גז הכלוא בתוך הקפה משתחרר. כדי להעצים את הטעם והארומה רצוי שכמה שיותר גז ישתחרר. אבל האם ידוע לנו מתי מומלץ לעשות בלומינג?
אשתדל במאמר זה להסביר את כל הרעיון כדי לשפר ולייעל לחובבי הקפה את חווית החליטה ולקבל קפה טעים יותר.
מה זה בלומינג ואיך זה עובד?
במהלך קליית פולי הקפה נוצר גז שנלכד בתוך פולי הקפה. (זו למעשה הסיבה שיש בכל שקיות הקפה שסתום חד כיווני לשחרור הגז) הגז הכלוא, שהוא פחמן דו חמצני (CO2), יכול לעכב את מיצוי הטעמים והארומות במהלך תהליך החליטה, מה שמוביל לכוס קפה פחות טעימה. על ידי הבלומינג, אנחנו משחררים את הגז הכלוא, מה שעוזר להפחית את התיעלו (Channeling) בקפה הטחון, מגביר את המיצוי ומשפר את אחידות המיצוי
הבלומינג, זה בעצם ספיגה ראשונית, משאירים את המים החמים על הקפה הטחון למשך כמה שניות עד שהקפה הטחון כולו, סופג מים.
כדי להשיג מיצוי אחיד, חייבים לתת למים החמים להרטיב את כל הקפה הטחון ולאפשר למים לשחרר כמה שיותר גז. בנוסף ללא הבלומינג, חלק מהקפה הטחון יהיה רטוב באזורים מסוימים וחלק מהקפה יהיה כמעט יבש, מה שיוביל לתיעל, כתוצאה מכך לחוסר אחידות במיצוי. למרבה הצער, ברגע שמתרחשת הרטבה לא אחידה, הטעמים והארומות הם לא מה שציפינו לו.
כדי להבין טוב יותר את המיצוי, עלינו להסתכל על הקפה הטחון. בחלקיקי הקפה הטחון יש נקבוביות שבהם כלוא הגז. המים החמים חודרים לנקבוביות אלו משחררים את הגז וכל הקפה הטחון הופך לתערובת אחת של קפה טחון רטוב. הבלובינג מספק זמן נוסף למים להתחיל תהליך דיפוזיה לפני שלב החליטה.
כיצד נעשה הבלומינג בפילטר או ב-V60?
כאשר רוצים לקבל יותר מהקפה, ובמיוחד מקפה טרי, מרטיבים את הקפה הטחון מסביב כשמקפידים למזוג מים על כל הקפה, כמות המים צריכה להיות בערך פי 2 ממשקל הקפה הטחון. זהו שלב הבלומינג. תנו למים לנוח כ-30 שניות עד דקה אחת לפני שתמשיכו בתהליך החליטה.
Espresso
. .עד לפני כ-5 או 6 שנים היה נהוג להפעיל בזמן הכנת האספרסו הזרקה ראשונית (Pre Infusion) אולם בשנים האחרונות החלו להפעיל בלומינג במיוחד לאור השינוי של הגל השלישי, שבו חובבי קפה החלו לשתות קפה טרי, וכפי שכתבתי, יש חשיבות לבלומינג כשהקפה טרי.
למעשה הבלומינג זה הארכת ההזרקה הראשונית. מזרימים מים בלחץ נמוך למשך 2 עד 4 שניות ומפסיקים את המשאבה. ממתינים 8-10 שניות ואז מפעילים את החליטה.
התוצאה הבלומינג משפר את אחידות המיצוי, מפחיתה תיעול מאפשרת טחינה עדינה יותר, ומגדילה מעט את המיצוי הכולל. התוצאה, בעזרת טכניקה פשוטה אך חזקה, ניתן להעלות את הטעם והארומה של האספרסו.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום