זני הקפה - Coffee Varieties
חבר טוב שלי אמר פעם כל החיים לומדים בסוף מתים טיפשים. ואני במרום גילי חייב לציין שכל הזמן אני לומד עוד ועוד.
סיפרנו לכם איך משפיע עיבוד הקפה על הטעם ראו כאן
אבל לא רק עיבוד  הקפה משפיע על טעם הקפה, גם זני הקפה השונים בעולם משפיעים רבות על טעם הקפה.
כן כולם מכירים את הערביקה והרובוסטה - ראו מאמר על ההבדלים בינהם
ערביקה נפוצה יותר ברחבי העולם מאשר רובוסטה, במיוחד בגלל טעמה הטוב יותר והתמורה שמקבלים עבורה. רובוסטה לעומת זאת היא יותר פרודוקטיבית, פחות רגישה למחלות צמחים, כמו חלודת העלים אך המחיר שמקבלים עבורה נמוך יותר. עם זאת, טעם הרובוסטה הוא חד מימדי ומר. ובנוסף על הערביקה והרובוסטה ישנו זן עיקרי שלישי ליבריקה, אך חלקו בייצור הקפה הוא פחות מ-1% וטעמו מר ולכן לא נעסוק בו.
את הצרכן הסופי פחות מעניין זן הקפה, מי שזה חשוב לו זה קודם כל החקלאי ומנגד קולה הקפה. החקלאי מעוניין לקבל מטבע הדברים יותר כסף. וכדי להגיע למטרה זו הוא צריך קפה יותר איכותי עם יבול רב ליחידת שטח וכמובן הוצאות נמוכות יותר. 
אז מהם התת זנים של הקפה.
לערביקה מוכרים היום כ-55 תת זנים שונים ולרובוסטה כ-42 (כמובן זה נכון ל 2023 וסביר להניח שיגדל עם גילוי תת זנים חדשים)
קטלוג תת זני קפה
הארגון הבנלאומי למחקר הקפה - World Coffee Resarch חקר את הנושא ויצר מפה המסבירה את תתי הזנים והקשרים בינהם.
בנוסף הם בנו קטלוג מסודר של תת זני הערביקה ותת זני הרובוסטה.
יש כמה תתי זנים עטורי פרסים שזכו בתהילה. מהגיישה המפורסמת ועד לקטורה, טיפיקה ורבים נוספים. חלק מפולי הקפה של תת זנים אלו יכולים לספק למגדל מחירים גבוהים ויש להם מוניטין של איכות גבוהה. אבל מאיפה מגיעים תתי זנים אלו? מה הסיפור שלהם, וכמובן, מה טעמם.
מהו בעצם תת זן קפה?
תת זני הקפה הם תת-מינים ייחודיים ובעלי ניואנסים של צמחי קפה שיכולים להתפתח באמצעות הרכבה של המגדל או רק באמצעות תהליכים טבעיים. תת זנים מסוימים פותחו להיות עמידים למחלות, אחרים פותחו כדי להסתגל טוב יותר לאקלים מסוימים. חלקם גם מתפתחים באופן ספונטני אחרי שהם עוברים מוטציות גנטיות.

בגלל שכמות תת זני הקפה רבים כל כך, קשה לכסות את כולם במאמר אחד בלבד. עם זאת, נתרכז בכמה תת זני הערביקה המפורסמים והראויים לציון לדעתנו.
 Tipica - טיפיקה
טיפיקה הוא אחד מתתי הזנים של הקפה המוקדמים והחשובים ביותר. הוא קיים מאות שנים וממנו יצאו תת זנים רבים אחרים. תתי זנים שיצאו מטיפיקה בולטים כוללים את ג'אווה (Java)  וטימור היברידי (Timor Hybrid נפרט עליו בהמשך).
עצי טיפיקה גדלים במרכז אמריקה, ג'מייקה ואסיה. הוא נחשב איכותי אבל עם כתפוקה נמוכה, ורגישות למחלת החלודה ולמזיקים. יש לו חמיצות נקייה ומתוקה.

בורבון - Bourbon

מוטציה טבעית של טיפיקה, בורבון הוא קפה איכותי ובעל תפוקה נמוכה הידוע בטעמו המתוק. עם זאת, יש לו עמידות נמוכה בפני חלודה עלים, מחלות ומזיקים אחרים. הוא גדל בדרך כלל בבורונדי ורואנדה, כמו גם ברחבי אמריקה הלטינית.

מורשת אתיופית - Ethiopian Heirloom
בעוד שרוב תת זני הקפה של הערביקה מוצאם מטיפיקה או בורבון, תת זן זה מגיע במקור מאתיופיה. למעשה, הגנים הבוטניים המלכותיים, קיו בלונדון קבעו שאתיופיה מחזיקה ב-95% מהמגוון הגנטי של הקפה. כשאתה רואה "מורשת אתיופית" כתובה על שק קפה, זה אומר שהוא כנראה גדל בר באתיופיה או במטעים אך ללא הכלאות או תערבות גנטית.aroma profile.

גיישה (או גשה) - Gesha or) Geisha)

מקורו של תת הזן גיישה הו בכפר גשה באתיופיה, תת זן זה לא היה מפורסם עד שנת 2003 כשהוצג בפנמה. מאז, פנמה הפכה לאחד מממגדלות הקפה המפורסמים ביותר בתעשייה - בזכות תת הזן גיישה. במדינות מגדלות קפה נהוג לעשות מכרזים על הקפה הטוב במדינה - ותת הזן גיישה זכה לפרסים ומחיר קפה ירוק במכירה הפומבית הרקיע שחקים למאות דולרים לפאונד. מאז תת הזן הפך למילה נרדפת למצוינות, לאיכות ולבלעדיות.

הוא גדל בצורה הטובה ביותר בגבהים גבוהים מעל 1,400 מ), אבל מניב יבול נמוך והוא רגיש ועדין. אחרי הזכיות הגדולות הרבה מגדלים ניסו לגדל אותו, חלקם הצליחו אבל הרבה מגדלים במיוחד מחוץ לפנמה נחנו אכזבות וגילו שהצמחים מתים באקלים ובאדמה לא נוחים.
יש לו פרופיל ייחודי: דמוי תה עם ניחוח יסמין, פריחת תפוז ותווים של ברגמוט, ופרחים עדינים.

טימור היברידי - Timor Hybrid
טימור היבריד הוא קפה שנוי במחלוקת, מדובר בהכלאה בין ערביקה לרובוסטה שנוצרה באופן ספונטני בטבע. הרובוסטה הכניסה לתת הזן את הקשיחות ועמידות בפני חלודה של עלי קפה בתמורה לפרופיל טעם וארומה פחות מושך.
מצד שני אפשר לגדל את תת הזן הזה בגבהים נמוכים יחסית ומכיוון שמדובר בשיחים נמוכים, אפשר לגדל אותם בצפיפות ולקבל יבול רב לדונם. מגדלי קפה רבים מאמינים ששוה להם להסתכן פחות מפגיעת מחלות ומזיקים וזה והאיכות הבינונית מפצה היבול הגבוה.

F1 היברידיות
היברידי F1 הם דור חדש של זני קפה בעלי פוטנציאל להיות איכותיים, עמידים בפני חלודה ותפוקה גבוהה. הם מיוצרים בדרך כלל בייצור המוני במשתלות מתקדמות. היברידיות הבולטות כוללות את Centroamericano, שזכה לאחרונה להצלחה במכרז של ניקרגואה.
שתיל הצמח יקר יותר וקשה להשגה.


קטורה - Caturra
מוטציה בורבון טבעית, Caturra הוא עץ ננסי עם יבול ממוצע, איכות ממוצעת וגודל פולי קפה ממוצעת . גם היבול שלו ממוצע. הוא רגיש לחלודה ומזיקים, וגדל בדרך כלל ברחבי ברזיל ואמריקה הלטינית.

קטואי - Catuai
קטואי הוא עולם חדש לו ולקטורה יש הרבה מאפיינים דומים כמו: יבול ממוצע, איכות ממוצעת, גודל פולי קפה ממוצע, רגישות לחלודה ומזיקים ומצב גמדי.

זהו רק היכרות עם העולם המופלא של תת זני הקפה. יש עוד רבים שראויים לתשומת לב כמו: Pacas, Pacamara, Maracaturra, Rume Sudan, Laurina, SL-28, SL-34... הרשימה עוד ארוכה.

עכשיו חובבי הקפה יכולים לשאול עוד שאלות לגבי סוג הקפה שהם טועמים. ואנחנו ממליצים, תטעמו כמה שיותר זנים. שימו לב איך הם שונים. עשו השוואה בין זנים שונים הגדלים באותו אזור לבין אותו זן שגדל באזורים שונים. ככל שתנסו יותר, ההערכה לקפה שאתם שותים רק תגדל.

 

 

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום