מהם החומרים להסרת אבנית
באיזה חומר להשתמש להסרת אבנית במכונת האספרסו שלכם?
 
הקדמה
מכונות האספרסו מכילות בתוכן דוד עשוי מתכת לחימום המים, גוף חימום, משאבה, צנרת ושסתומים המזרימים מים בתוכם. אחת הבעיות הידועות ביותר במכונות אספרסו היא האבנית, המצטברת ברכיבים השונים ובמקרה הקל, הצטברות האבנית מקטינה את ביצועי המכונה, ובמקרה הקשה סותמת אותה קליל.
ולשם הדגשה – 95% מהתקלות במכונות אספרסו, המגיעים למעבדה שלנו, מקורן בהצטברות אבנית!!!
יש הרבה חומרים שיכולים להסיר אבנית, אך לא כולם מומלצים, חלק מהחומרים תוקפים את המתכות או את חלקי המכונה האחרים העשויים מחומרים שונים כגון פלסטיק, גומי ועוד.
לכן – ההמלצה שלנו: יש להשתמש בחומר שמספקת החברה המייצרת את המכונה, בהתאם להוראות השימוש כפי שמופיע בהוראות המוצמדות למכונה.
מכיוון שלא תמיד ניתן להשיג את החומר המומלץ, או שהוא יקר מאד, יש אפשרות לנקות את מכונות האספרסו בחומרים אחרים.
בסוף המאמר יש סרט טוב המשווה מה קורה בניקוי דוד עם חומץ או חומר יעודי - שווה
לפני שנתחיל - מהי האבנית?
האבנית היא הצטברות של יוני סידן (Ca2+) ויוני מגנזיום (Mg2+) הקיימים במים באופן טבעי ולא יוצרים סכנה בריאותית. להיפך המגנזיום והסידן הם מינרלים חשובים לבריאותנו, מסייעים לחיזוק העצמות ותורמים לתהליכים ביולוגיים רבים המתרחשים בגופנו. לכן, סילוק מוחלט שלהם איננו רצוי.
במצבם הרגיל הסידן והמגנזיום לא יגרמו להצטברות אבנית על המכשירים. אך המים שמגיעים ממקורות באדמה התרכבו עם פחמן ונוצר פחמת הסידן (CaCO3) שזה החומר הלבן המצטבר על חלקי מתכת כאשר מחממים את המים.
מים בריכוז סידן ומגנזיום גבוה מוגדרים "מים קשים". מים בריכוז נמוך מוגדרים "מים רכים". 
 
קשיות המים נקבעת לפי כמות יוני הסידן במים בשל נוכחותם הגבוהה לאין שיעור ביחס לזו של יוני המגנזיום.
היחידה הנהוגה בישראל היא מיליגרם לליטר (milligram/liter) או חלקיקים למליון (PPM= part per million)
את רמות הקושיות של מי השתייה מקובל להגדיר בארבע רמות קשיות כמפורט :
 
מתחת ל-50 ppm מים רכים מאוד ברחבי העולם, ההגדרה מהם מים קשים או רכים, שונה ממדינה למדינה וגם שיטת המדידה שונה בין המדינות. במדינות מסוימות מים רכים מאד מוגדרים מתחת ל-20  ppm ואילו מים קשים מאד הם מעל ppm240
בין 50-120 ppm מים רכים
בין 120-180 ppm מים קשים
מעל 180 ppm מים קשים מאד
 
בארץ, המים ברוב האזורים הם מעל 150ppm ולכן מוגדרים כמים קשים עד קשים מאוד.
חום מגביר את הצטברות האבנית, בשל כך, אבנית נפוצה בעיקר סביב גופי חימום ובצנרת המובילה מים חמים, כלומר במכונת האספרסו.
 
אז באיזה חומר כדאי להשתמש?
 
כדי להסיר אבנית יש להשתמש בחומצה. חומצה ממיסה את האבנית. מנגד ידוע שחומצה תוקפת גם חומרים אחרים כולל מתכות.
האם כל חומצה מתאימה? לא! יש סט של חומצות טבעיות, שמיוצרות מפירות או מחומרים טבעיים אחרים, והן מומלצות.
מאד חשוב לדעת מאיזו מתכת עשוי דוד המים החמים וגוף החימום כדי לוודא שהחומצה לא תוקפת אותם.
בקריאה בתוויות של חומרי הסרת האבנית של החברות השונות מסתבר שמשתמשים בתערובת של כמה חומצות.
החומצות המקובלות:

1. מלח לימון – (Citric acid)

נוסחה כימית: C6H8O7  – מספר כימי: E330
השם מטעה, לא מדובר במלח, אלה בחומצת לימון או בשמה חומצה ציטרית. מדובר בחומצה אורגנית אשר נמצאת בין השאר בפירות הדר והיא שנותנת לפירות אלו את טעמם החמוץ. בלימון עשויה תכולת החומצה הציטרית להגיע עד כדי 8% מהמשקל היבש. האבקה המכונה מלח לימון היא למעשה חומצת לימון טהורה במצב גבישי. מלח לימון זו החומצה הנפוצה ביותר לניקוי אבנית. והיא בטוחה לשימוש. מינון מומלץ 30 גר' לליטר

2. חומצה טרטרית – (Tartaric acid)

נוסחה כימית: C4H6O6   מספר כימי: E334
חומצה טרטרית היא חומצה אורגנית בעלת מראה גבישי לבן. היא מופיעה בטבע בצמחים רבים, במיוחד ענבים, בננות ותמר הודי, והיא אחת מהחומצות העיקריות ביין. מוסיפים את החומצה למזונות רבים, כמו ממתקים חמוצים, כדי להעניק להם טעם חמוץ. חומצה טרטרית מסיסה מאד במים ומשמשת גם היא להסרת אבנית, במיוחד בנחושת בזכות היכולת שלה להמיס את שכבת תחמוצת הנחושת. חלק מהחברות משתמשות בה ולא במלח לימון להכנת התמיסות המומלצות שלהן.
בכמויות גדולות*, כמו קפה, חומצה טרטרית היא רעלן. לעומת זאת, בתמיסה בכמויות קטנות היא בטוחה לשימוש, אך יקרה יותר.
* לא יותר 7.0 גרם ל-1 ק"ג משקל גוף

3. חומצה לקטית או חומצת חלב – (Lactic acid)

נוסחה כימית: C3H6O3 מספר כימי: E270
חומצה לקטית או חומצת חלב היא תרכובת אורגנית בעלת חשיבות רבה בביולוגיה. חיידקים המצויים בחלב תוססים והופכים את סוכר החלב, לקטוז, לחומצה לקטית.
חומצה לקטית היא תרכובת ביולוגית, חסרת ריח, טובה להסרת אבנית במכונות קפה. חומצה זו היא אגרסיבית, והיא רק ממיסה את האבנית, ואין להם כל השפעות מזיקות על המכונות. לכן ניתן להשתמש בה ללא חשש כדי לשפר את ביצועי המכונה, את טעם הקפה ואת אורך החיים של המכונה!
כמובן מומלץ להשתמש בחומר להסרת האבנית שממליץ יצרן המכונה, באם אין ברשותכם את החומר תוכלו באופן כללי להשתמש בחומצה לקטית למכונות מהיצרינים: נספרסו, דלונגי, פיליפס, סאקו,, גאג'יה. עדיף להסיר אבנית עם חומצה לקטית בחום.

4. חומצה מאלית – (Malic acid)

נוסחה כימית: C4H6O5   מספר כימי: E296
חומצה מאלית היא חומצה אורגנית המצויה בעיקר בפירות בלתי בשלים, לרבות תפוחים וענבי יין, ואחראית לחמיצותם. החומצה משמשת, בין היתר, כחומר מווסת חומציות בתעשיית המזון, וסימונה E296חומצה Sulphamic הוא בסדר על פליז נירוסטה אבל לא על אלומיניום.
חומר זה אינו מסיר אבנית! כאשר הדוד עשוי מאלומיניום או מברזל, או שיש בו כמה חלקי אלומיניום או ברזל, חשוב להכניס קמצוץ של חומצה מאלית ביחד עם נתרן ציטריט, שישמשו כחיץ וכממתן לחומצה הממיסה את האבנית. כל זאת כדי להגן על חלקי האלומיניום והברזל במכונה.

5. נתרן (סודיום) ציטריט – (sodium citrate)

נוסחה כימית: C6H5O7Na3   מספר כימי: E331
חומר המופק מהדרים ומשמש בתעשייה כחומר המונע השחרה של ירקות ופירות. כאשר התמיסה להסרת אבנית חומצית מדי,(ph קטן מ 3.8) יש צורך למתן את החומציות באמצעות סודיום ציטריט. חומר זה נמס בקלות במים, ופועל באופן מיידי. מינון 4 גר' לליטר.
חומר זה אינו מסיר אבנית! כאשר הדוד עשוי מאלומיניום או מברזל, או שיש בו כמה חלקי אלומיניום או ברזל, חשוב להכניס קמצוץ של נתרן ציטריט ביחד עם חומצה מאלית, שישמשו כחיץ וכממתן לחומצה הממיסה את האבנית. כל זאת כדי להגן על חלקי האלומיניום והברזל במכונה.

6. חומץ

חומץ הוא נוזל חמוץ הנוצר מחימצון של אתנול הנמצא ביין, בירה, שיכר תפוחים, או כמעט כל נוזל אחר המכיל אלכוהול. בחומץ יש בדרך-כלל בין 3% ל-20% אחוזים של חומצה אצטית ((CH3COOH. חומץ טבעי מכיל גם כמויות מועטות של חומצה טרטרית וחומצת לימון.
והשאלה ששואלים המון לקוחות המגיעים אלינו – האם אפשר להסיר אבנית עם חומץ?
התשובה היא כן זה אפשרי, אבל לא, זה לא מומלץ.
  • חומץ נספג בחלקי המתכת ומשאיר ריח וטעם הנשארים זמן רב לאחר הטיפול, אפילו לאחר מחזורי שטיפה רבים.
  • חומץ תוקף גומי! ומתכות שונות. בחלק מהמכונות יש גומי הנמצא בחלק מהשסתומים ומרכיבי המכונה.
  • חומץ לא מסיר שאריות קפה, להיפך הוא נספג בתוכם
  • חומץ יותר מידי אגרסיבי והוא משחיר את המתכות שהוא תוקף
להלן סרט מעולה המראה השוואה בשימוש בחומץ מול מלח לימון.

7. ולסיום טיפ.

איך אפשר לדעת לאחר טיפול אבנית, ששטפתם את מכונת האספרסו כראוי, ולא נשאר מסיר אבנית במכונה?
 
כדי לוודא שהשטיפה שעשיתם הסתיימה, ומכונת האספרסו נקיה מכל חומר מסיר אבנית, מכניסים כפית סודה אפיה לכוס מים, בוחשים היטב, מוציאים מים ממכונת האספרסו לתוך הכוס. אם המים בכוס מתחילים לקצוף, יש עדיין שאריות חומר מסיר אבנית במכונת האספרסו. המשיכו לשטוף. אם המים היוצאים מהמכונה לא משפעים על המים עם סודה האפיה, מכונת האספרסו נקיה. סיימת את הסרת האבנית.
 
כתב וויתור – הכותב הוא לא כימאי ולא מומחה לחומרים כימיים ולא טוען שיש לו רקע בכימיה או בניסויים כימיים. ההמלצה של הכותב היא להשתמש בחומרים שמספק יבואן מכונת האספרסו, בהתאם להוראות השימוש המצורפים למכונה. מאמר זה מבוסס על אוסף כתבות באינטרנט. כל המידע המסופק בכתבה הוא ללא אחריות במפורש או במשתמע, ואין לראות בכתוב המלצה או מחויבות לפעולה כלשהי. אין לבוא בכל טענה, להטיל אחריות או לטעון לאשמה בכל בעיה שעלולה לקרות כתוצאה מטיפול במכונת אספרסו או משימוש באחד מהחומרים שבכתבה.
 
מקורות
חומרים להסרת אבנית

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום