אספרסו רומנו - משקה איטלקי אקזוטי

כשחושבים על אספרסו קלאסי, אני מנחש שמדמיינים מנה עשירה ומהבילה של קפה מרוכז. עם זאת, אם מחפשים דרכים חדשות לענג את בלוטות הטעם מבלי לוותר על התענוג ללגום מהמשקה האהוב המכיל קפאין, אספרסו רומנו (Caffe Romano) עשוי להיות מתכון הקפה המתאים. אספרסו רומנו זו גרסה ייחודית איטלקית לאספרסו המסורתי, המשלבת את הטעם החזק של האספרסו עם טוויסט עז של לימון וכפית של סוכר.

אספרסו רומנו

אספרסו רומנו הוא משקה פשוט מצד אחד עם טוויסט מעניין. בצורה הפשוטה ביותר, מדובר באספרסו המוגש עם פלח לימון וכפית סוכר. כשאומרים פלח לימון מסתבר שכל אזור מבין את המשמעות אחרת, ולפעמים אפילו בין בתי הקפה הסמוכים צורת ההגשה היא שונה וגם המשקה קצת שונה. בעוד שבאזור מסוים מגישים את האספרסו עם קליפת לימון והלקוח אמור או לסחוט את קליפת הלימון ואז להשליך אותה לאספרסו, הרי באזור אחר מגישים כמה פלחי לימון בצלחת ליד ומצפים מהלקוח לסחוט מעט מיץ לאספרסו ויש מקומות שתוקעים פרוסת לימון על שפת ספל האספרסו והלקוח יכול לסחוט או פשוט להכניס לתוך האספרסו, לפעמים הבריסטה מגיש את הפרוסה כשהיא מצופה בסוכר, וכמובן יש עוד הרבה ווריציות.

ניתן להגיש את הרומנו חם, קר או עם קרח – ועם או בלי חלב. חלק מבתי הקפה מוסיפים גם ליקר אניס מתוק (Anisett), השמן מקליפת לימון לתוך לפני ששופכים ע0ליה קפה. המשקה פופולרי באיטליה, בעיר נאפולי, קאפרי ובחוף אמלפי והוא נקרא בשם קפה על לימון (caffè al limone)/

 אז השאלה המרכזית היא מאיפה מגיע השם "רומנו" האם זה קשור לעיר רומא?

חלק מהאיטלקים, במיוחד מדרום המדינה טוענים כי המשקה הומצא בעיירה ג'וליאנו (Giugliano in Campania) צפונית לנאפולי. וכיום זהו משקה הדגל של העיירה, ונחשב למעדן אזורי. באזור זה, משתדלים להכין את האספרסו רומנו עם הלימונים המקומיים סורנטו (Sorrento lemons) הנחשבים (לפחות בעיני האיטלקים) לטובים בעולם.

[לימוני סורנטו קיבלו אישור אימות ואיכות על ידי האיחוד האירופי.]

 למרות נוכחותה של המילה "רומנו" בשמו של המשקה – שמשמעותה "רומי" – ישנם סיפורים סותרים על מקור המשקה. יש האומרים שמדובר בהמצאה אמריקאית (כמובן שזו דעתם של האמריקאים) שקיבלה מורשת איטלקית משהות האמריקאים באיטליה במלחמת העולם השניה. אחרים טוענים כי המשקה הומצא בכלל בצרפת. אין ממש ראיות חד משמעיות לכך שהוא איטלקי מבחינה היסטורית, ישנם סיפורים המציעים כי ייתכן שהמשקה מקורו שם. אבל עובדה אחת ברורה, את המשקה הזה נוהגים להגיש באיטליה. האיטלקים שותים קפה ממקינטה בביתם כבר עשרות שנים. המקינטה הומצאה בתחילת המאה ה-20 באיטליה. הסיפור שמסתובב מפה לאוזן במחוזות ג'וליאנו, שבמלחמת העולם השנייה, היו מגבלות על יבוא קפה לאיטליה במהלך תקופה זו, האיטלקים נאלצו לצרוך קפה זול, שסופק לעתים קרובות על ידי חיילים אמריקאים. סביר להניח שטעמו היה גרוע מאוד ובאיכות ירודה, ההנחה היא שהוא שולב עם לימון כדי להסתיר את הטעמים הפחות רצויים שהם חוו. הבעיה נמשכה גם אחרי המלחמה, בגלל המשבר הכלכלי הגדול באיטליה. רק כעבור כמה שנים הגיע קפה איכותי, אבל המנהג הושרש והאיטלקים התרגלו לטעמי האספרסו רומנו. הטענה היא, שכאשר משלבים אספרסו עם לימון וסוכר, החדות והחומציות של הלימון מאזנת את העפיצות והמרירות של האספרסו. כמובן, שלימון והקפה משולבים, עדיף ששני המרכיבים יהיו באיכות גבוהה. כאשר משתמשים בפולים באיכות נמוכה, המשקה עלול להיות מריר או אינטנסיבי מדי, ולגרום לטעמים הייחודיים של הלימון להעלם ברקע.

רומנו

יש טענה נפוצה נוספת הטוענת, שלאספרסו רומנו, יש כביכול, את היכולת למתן את החמרמורת (Hangover) לאחר ערב שתיה. לקפאין באופן טבעי יש תכונות הגורמות לכיווץ כלי דם, שמסייע להקל על כאבי הראש, וביחד עם הלימון זה עוזר.. אספרסו רומנו הוא משקה מוזר. למרות העובדה שהוא פשוט לכאורה, נראה שיש הסכמה מועטה על מקורו ותולדותיו. יתר על כן, נראה כי גם על שמו יש מחלוקת מתמשכת. עם זאת, בין אם הוא הומצא בארה"ב, צרפת, רומא או עיירה קטנה בקמפניה, המשקה הפך מאז למזוהה עם התרבות האיטלקית. האיזון בין החדות והחומציות לבין העוצמה והמרירות מקביל לתרבות הקפה המודרנית המיוחדת שלהם. מי יודע – אולי זה יתחיל להיות פופולרי במקומות אחרים.

 

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום