ניקרגואה - Nicaragua
ניקרגואהניקרגואה או הרפובליקת ניקרגואה República de Nicaragua היא רפובליקה במרכז אמריקה. ניקרגואה גובלת בהונדורס בצפון, בקוסטה ריקה בדרום, בים הקריבי במזרח ובאוקיינוס השקט במערב.
מקור השם שילוב של המילה ניקראו (Nicarao) שהיה שמו של השבט המקומי הגדול ביותר שחי במקום כאשר הספרדים הגיעו, והמילה הספרדית אגואה (Agua) שפירושה מים עקב הימצאותם של שני אגמים גדולים במערב המדינה.
במדינה יש 6.7 מליון תושבים נכון לתחילת 2022 ושטח המדינה כ- 130 אלף קמ"ר (פי 5 ממדינת ישראל)ניקרגואה

ניקרגואה שוכנת בלב ליבה של מרכז אמריקה, עם חופי האוקיינוס ​​השקט והקריביים. רכסי הרים מפרידים בין המזרח, שהוא בעיקרו ג'ונגל, לבין האזורים המערביים המפותחים יותר, הכוללים את אגם ניקרגואה וכמה הרי געש פעילים. הקרקע הגבוהה ביותר נמצאת מצפון. האקלים הוא טרופי. הייצוא המסורתי כולל כותנה, קפה, בננות וזהב. הכלכלה הצולעת תלויה בסיוע במיוחד בגלל 11 שנים של מלחמת אזרחים (1978-89) וסנקציות אמריקאיות.

כמדינה הענייה ביותר במרכז אמריקה, ניקרגואה מסתמכת במידה רבה על תעשיית החקלאות שלה, שמייצרת 25 אחוזים מכלל התעסוקה ו-74 אחוז מהיצוא. למרבה המזל, לניקרגואה יש כמה מהקרקעות הטובות ביותר במרכז אמריקה, המכילות קרקעות וולקניות מצוינות ומי תהום בשפע להשקיה. כ-40 אחוז מהאדמה המעובדת משמשת לגידולים. קפה עדיין מהווה 21 אחוז מהכנסות מטבע החוץ, בשנים האחרונות המדינה מנסה לגוון את המוצרים החקלאיים שלה.

אי אפשר לדבר על ניקרגואה בלי לדבר על המהפכות שהיא עברה. לפני כמאה שנים, ממשלת ניקרגואה פרסמה פרסומות בתחנות הרכבת בגרמניה, ופיתתה מתנחלים להגיע למדינה. כמה עשרות הרפתקנים שאפתניים באמצע שנות העשרים לחייהם קיבלו אדמה, בתנאי שיגדלו קפה. במהלך שבעים השנים הבאות, המוניטין שהשיג הקפה של ניקרגואה הפך אותו לחביב בקרב היבואנים האירופיים, בעוד שהוא נותר עלום במידה רבה בשאר העולם. אבל ייצור הקפה נפגע קשות ממלחמת האזרחים והיצור של קפה ירד לכמעט 30% מהכמות לפני המלחמה. כמו כן איכותו הפכה לירודה ביותר במיוחד בגלל הכריתה הנרחבת של עצים עתיקים שהגנו על אלפי דונם של צמחי קפה. העצים נכרתו על ידי הממשלה המרכזית כדי למוכרם ולקבל מטבע זר.

רוב הקפה בניקרגואה הוא ערביקה (מעל 90%), וכמעט כולו מיועד ליצוא, מטעי הערביקה של ניקרגואה הם בדרך כלל נטועים בגבהים שבין 700 ל-1500 מטר. רוב הקפה האיכותי של ניקרגואה (80%) בהרים הצפוניים של ג'ינוטגה (Jinotega), מטגלפה (Matagalpa) והסגוביה (Segovias). ניקרגואה מייצרת קפה עם חומציות טובה ריחנית אם כי מעט לא סדיר, כנראה בגלל חוסר סטנדרטיזציה בסיווגים.

בשנת 1991 החל הבנק המרכזי של אמריקה לאינטגרציה כלכלית לממן תוכנית חידוש קפה, נשתלו 25,000 דונם ויצור הקפה גדל והשתפר מכ-400 אלף שקים בשנה (שקים של 60 ק"ג) ל-2.8 מיליון שקים בשנה.

ניקרגואה כרגע ממוקמת במקום ה-12 (נכון ל-2022) בעולם ביצור קפה, ויש לה פוטנציאל להפוך למובילה אזורית בייצור קפה. אדמות פוריות, יציבות פנימית וצמיחה כלכלית גורמות למדינה הזו לחלום להתגבר על שכנתה הצפונית, הונדורס.

וקצת נתונים על הקפה:

מתוך 30,000 המגדלים של ניקרגואה, 70% נחשבים קטנים, ו-30% הם בעלי חוות בגודל של יותר מ-35 דונם.

הקטיף נעשה ביד באופן סלקטיבי. כלומר שולחים פועלים מספר פעמים בעונה לאסוף רק את הפרי הבשל.

העיבוד הוא בשיטה הרטובה. הוא מתחיל בחוות עצמן במכלי מים גדולים לכ-24 עד 48 שעות ואז שולפים את החרצנים במכונות ושוטפים בתעלות מים. את הפולים האלו מעבירים לנקודות מרכזיות ושם מייבשים אותם על משטחי עץ או על יריעות פלסטיק שחורות. שם גם ממינים אותם ומוציאים את כל הפולים הפגומים.

הסיווג הוא ע"י גובה

  • הסיווג הגבוה ביותר הוא גידול גבוה במיוחד SHG (Strictly High Grown)
  • הסיווג השני בטיבו הוא גידול גבוה HG (High Grown)
  • הסיווג השלישי הוא שטוף היטב MG (Good Washed)
  • והסיווג הירוד הוא גידול נמוך LG (Low Grown)

על שק הקפה יופיע הסיווג, סוג המיון והאזור ממנו מגיע הקפה.

למבחר סוגי קפה ממדינות שונות לחצו כאן 

ניקרגואה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום