כמה זמן מחזיק קפה? ואיך לאחסן קפה כדי לשמור על טריותו?

כמה זמן מחזיק קפה? ואיך לאחסן קפה כדי לשמור על טריותו?

אם אתם חובבי קפה, מאלו שרוכשים קפה בכמויות גדולות במחשבה שאסור להגיע ולמצב שהקפה האהוב עליכם יגמר? ייתכן שתצטרכו לחשוב על זה מחדש, מכיוון שפולי הקפה בבית שלכם יכולים להתיישן, וגרוע מכך, אפילו להתקלקל.

ייתכן שנתקלתם פעם בקפה ישן ומעופש, אם כן אתם מבינים שקפה יכול לאבד את התכונות שלו. השאלה היא האם פולי הקפה במטבח שלכם טריים? לפני שאתם מכינים את כוס הקפה הבאה שלכם, חשוב לזכור את הפרטים האלה כדי לוודא שאתם שותים את הקפה הכי טוב שאפשר.

הנה מדריך שייתן לכם תמונה לכמה זמן פולי קפה מחזיקים מעמד, ומה אתם יכולים לעשות כדי לגרום להם להישאר טעימים לאורך זמן.

אני נתקל המון פעמים בחנות בלקוחות ששואלים את השאלות הבאות:

  • האם יש בעיה בקפה שעמד זמן רב על המדף?
  • "האם קפה בכלל מתקלקל?"
  • אם תוקף הקפה פג אפשר לשתות אותו?

התשובה לכל השאלות האלו היא לא! קפה הנשמר בתנאים נכונים לא מתקלקל. ואם תכינו ממנו קפה, לא אמורה להיות בעיה. אבל, אם פולי הקפה נשמרים בתנאים לא טובים או נרטבים, אז לא מומלץ להשתמש בהם ורצוי לזרוק אותם.

קפה הוא מזון יבש וארוז בדרך כלל בשקיות או בפחיות. תאריך התפוגה משתנה מחברה לחברה. יש חברות שמציינות את תאריך התפוגה שנתיים מיום הקליה (יש גם יותר) ויש חברות שרושמות שנה מיום הקליה. פולי הקפה נשמרים היטב על המדף כאשר הם מאוחסנים באריזה טובה ובתנאים הנכונים.

אבל, הנה החדשות הרעות: ככול שעובר הזמן טעמו של הקפה מתדרדר, על אחת כמה וכמה כאשר עבר תאריך התפוגה. קפה שלא אוחסן כראוי מאבד את טעמו וטריותו במהירות גבוהה הרבה יותר.

כשזה מגיע לקפה, טריות היא המפתח. השאיפה היא שפולי הקפה יהיו טריים ככל האפשר, כדי שנוכל ליהנות ממלוא הטעם והארומה שיש לקפה להציע. אם יש משהו שיכול להרוס לי את הבוקר מהר, זה קפה לא טעים.

ריכזתי מדריך שימושי על כמה זמן לשמור קפה, איך לאחסן אותו ועוד.

כמה זמן מחזיק קפה בכל צורותיו?

  • פולי קפה

פולי קפה מחזיקים מעמד זמן רב. אולם, עם הזמן טעמם הולך ופוחת. הטריות המקסימלית היא בערך כשלושה שבועות לאחר הקליה. לאחר מכן, הטעמים מתחילים להתעמעם. כדי להאריך את חיי המדף של פולי הקפה, עדיף לשמור בבית באריזה מתאימה. בכלי אטום במקום קריר ויבש.. בגדול, מומלץ להשתמש בפולי הקפה בתוך שבועיים עד חודש לאחר שפתחתם את האריזה.

גם שיטת הקליה משפיעה מאד על מהירות ההתישנות של הקפה. פולי קפה בקליה כהה, יתיישנו מהר יותר מאשר פולי קפה בקליה בהירה. השמן על הפולים בקליה כהה מתחמצן מהר יותר.

  • קפה טחון

בעוד שפולי קפה שלמים נשמרים זמן רב יחסית, קפה טחון מאבד את טריותו במהירות רבה. להסבר מדוע קפה טחון מאבד במהירות את הארומה שלו אפשר לקרוא במאמר "למה עדיף לטחון קפה בבית?"
חשוב לציין שקפה טחון דק מאד, למשל לקפה בוץ, מאבד מהר יותר את טריותו מאשר קפה טחון גס, למשל חליטה קפה.

לקבלת התוצאות הטובות ביותר מומלץ לטחון רק את כמות הקפה הדרושה לשימוש באותו הרגע. אם רכשתם קפה טחון, עדיף להשתמש בו תוך מקסימום שבוע מהפתיחה וגם זה בתנאי ששומרים את הקפה באחסון מתאים.

  • קפסולות קפה

קפסולות קפה הם החידה הגדולה. הם יושבים על המדפים לפעמים זמן רב. ולא כל הקפסולות שומרות על הקפה באותה מידה. הקפה בקפסולות אלומיניום נשמר הרבה יותר טוב מקפסולות פלסטיק. וכמו כן הקפסולות אטומות ואין אפשרות לדעת מה מצב הקפה בהם. ממש כמו קופסת שימורים.

מה גורם להתיישנות של פולי הקפה?

הקפה נשמר בצורה הטובה ביותר בחושך, ללא חמצן ובטמפרטורות קרות, אז בעת אחסון קפה, מומלץ להימנע מארבעה האויבים של הקפה: . חמצן עלול לגרום לפירוק השמנים בפולי הקפה, מה שגורם לאובדן טעם.

  • חמצן – חמצן גורם לקפה להתחמצן. הפולים יאבדו במהירות את הארומות שלהם ובסופו של דבר הקפה יהפוך למעופש.
  • אור – למרות שפולי הקפה נראים יפים בצנצנות זכוכית, לא מומלץ. צנצנות זכוכית מכניסות אור, ופולי הקפה באור ישיר הופכים למרירים.
  • לחות – חשיפה לתנאי לחות תגרום לפולי הקפה להתקלקל במהירות ולפתח טעם חמצמץ. את פולי הקפה יש לשמור במקום קריר ויבש.
  • חום – כשפולי הקפה נחשפים לחום (למעט בחליטה) הם מאבדים מטעמם.

שאלות שלקוחות שואלים:

  1. כיצד לאחסן נכון פולי קפה?

הדרך הטובה ביותר זה לשמור את פולי הקפה במיכל אטום, שניתן להוציא ממנו את האוויר (למעשה הצורך להוציא את החמצן). גם שקיות האלומיניום שבדרך כלל מקבלים בחנות טובים לשמירת הקפה בתנאי שסוגרים אותם מיד לאחר שהוצאתם קפה.

למידע נוסף מומלץ לקרוא את המאמר שלנו "שמירת הקפה"

  1. מהו המיכל הטוב ביותר לאחסון קפה?

המיכל הטוב ביותר לאחסון פולי קפה הוא מיכל אטום, שעשוי מחומר שאינו שקוף לאור. זכוכית, קרמיקה ומתכת הם כולם חומרים טובים למיכלי אחסון. כמו כן אם יש במיכל אופציה להוצאת האוויר, מה טוב.

  1. ראיתי בחנות שקית קפה שכל האוויר יצא ממנה, זה טוב או רע?

זה מעולה. בכל שקית יש שסתום חד כיווני שמטרתו להוציא את הגזים. הסבר: מיד לאחר הקליה, פולי הקפה עוברים ישירות לשקיות,  אבל, פולי הקפה פולטים CO2 במשך שבועיים עד שלושה, במיוחד בימים הראשונים. השסתום מאפשר לגזים לצאת ולא מאפשר לחמצן לחדור. כאשר מעבירים שקיות קפה בטיסה, נוצר תת-לחץ וכל האוויר נשאב מהשקית ומכיוון שהשסתום עושה את מלאכתו נאמנה השקית נשארת בלי אוויר. התופעה לא מתרחשת כאשר הקפה מגיעה במשלוח ימי.

  1. האם לשמור קפה במקפיא?

יש ויכוח רב בנושא. יש שדוגלים בכך ויש כאלו שלא. אני בין הדוגלים בשמירה במקפיא בתנאים מסוימים.

  • לא להכניס שקית קפה עם שסתום למקפיא. השסתום מפסיק לתפקד במקפיא וכל הלחות והריחות מהמקפיא יחדרו לשקית
  • לא להכניס את פולי הקפה בשקית ניילון. חמצן חודר את הניילון (יש ניילון מיוחד שאטום לחמצן)
  • רצוי להכניס את הפולים למקפיא באריזה וואקום אטומה שהוצאתם ממנה את האוויר.
  • הכי חשוב – איך אתם מוציאים את הקפה מהמקפיא. הוצאתם לא לפתוח את האריזה כשפולי הקפה קרים. קור מושך לחות. הניחו את האריזה על השיש למשך כמה שעות עד שתגיע לטמפרטורת החדר, ורק אז לפתוח את האריזה.
  1. ראיתי מבצע של 6 ק"ג קפה האם כדאי לרכוש כמות כזו?

כמובן מומלץ לרכוש כמות קטנה כל פעם, אך יש מקרים שבהחלט זה אפשרי, תלוי בקפה שאתם שותים.

  • אם אתם מאלו ששותים קפה מותגים, כגון לוואצה, מאורו וכו' אפשר לרכוש, בתנאי שתחשבו מתי תסיימו את הכמות שרכשתם? ולא תגיעו לתאריך התפוגה.
  • אם אתם מאלו ששותים קפה טרי, לא מומלץ לקנות קפה ליותר מחודש.
  1. האם כדאי לשמור קפה במקרר?

שמירה במקרר, כדי להוציא כל פעם כמות קטנה, לא מומלץ. פולי הקפה הקרים מושכים לחות והם יתישנו במהירות. עדיף לשמור את הפולים במיכל אטום בארון במקום לא חם או בשקית האלומיניום המקורית שסגורה היטב.

  1. האם קפה טחון בוואקום מתיישן?

חשוב לציין שיש 2 שיטות לשמירת הקפה הטחון. אחת ע"י שקיות וואקום, והשניה בפחיות שהוכנס בהן חנקן במקום החמצן. (70% מהאוויר שאנו נושמים הוא חנקן) בשני המקרים הקפה נשמר היטב זמן רב, אולם, צריך לזכור שקפה הוא חומר אורגני שיש בו תגובות כימיות ועם הזמן הוא מתיישן.

  1. קיבלתי מחבר פולי קפה שלא ברור מתי הם נקלו, איך לדעת אם פולי קפה טובים?

כשזה מגיע לקפה, טריות היא המפתח. אנחנו רוצים שפולי הקפה שלנו יהיו טריים ככל האפשר כדי שנוכל ליהנות ממלוא הטעם והארומה שיש לקפה. אבל איך נוכל לוודא שאנחנו משתמשים בפולי קפה טריים בכל פעם?

כדי לדעת אם פולי הקפה הקלויים שלנו גרועים היא, בשלב ראשון להריח. אם מריחים ריח חמצמץ או מעופש מפולי הקפה, אז בהחלט צריך להיפטר מהם.

אפשרות אחרת היא באמצעות המראה. פולי קפה טריים צרכים להיות בצבע חום עמוק עם ברק. אם צבע פולי הקפה, נראה חום עמום, או שפולי הקפה נראים מכווצים משהו, תתכוננו להשליך אותו.

ברור – שלטעום את הקפה זה הפשוט ביותר.

  1. מה קורה אם אני שותה קפה מפולי קפה מיושנים או שפג תוקפם?

אם אתם שותים קפה שנחלט מפולי קפה מיושנים, הקפה יהיה ללא קרמה, וטעמו יהיה שטוח ומר והתחושה שהקפה איבד מהעוצמה שלו.

  1. מה אפשר לעשות עם פולי קפה שהתקלקלו?

תתפלאו יש מספר שימושים שאפשר לעשות עם פולי קפה שהתקלקלו. אפשר לטחון אותם ולהשתמש בקפה הטחון למרחיק מזיקים בגינה. או כמסיר ריח טבעי. שמים את הקפה הטחון בכלי פתוח במקרר והוא סופג ריחות. ויש הטוענים שכדאי למרוח אותו על העור, בטענה שלקפה יש הרבה נוגדי חמצון והעור ישתפר. (גילוי נאות לא ניסיתי ואין לראות בכך המלצה שלי)

  1. איפה אפשר לקנות את פולי הקפה הטריים ביותר?

כמובן אצלנו, או בכל בית קליית קפה.

כמה זמן מחזיק קפה?

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום