חומרי ניקוי למכונת אספרסו

הזמן המושקע בניקיון ובתחזוקת מכונת האספרסו האוטומטית מניב תוצאה של קפה איכותי ומכונה שמתפקדת היטב. זה לא כל כך קשה כמו שחושבים. כדי להבין על מחזורי הניקוי היומי, השבועי, החודשי והרבעוני כתבנו את הבלוג הזה, בדרך להנות ממשקאות קפה טעימים לאורך זמן.

חשוב לציין בניקוי ובתחזוקת המכונה יש לפעול בהתאם להוראות במדריך למשתמש המגיע עם מכונת האספרסו שרכשתם. חשוב להקפיד לבצע את ההוראות של החברה במדויק כדי לשמור על המכונה.

למה לנקות?

הקפה הטעים ביותר נעשה עם מכונה נקיה. טעמו של הקפה שמייצרת מכונת האספרסו, ואורך חיי המכונה תלויים בניקיון ותחזוקה שוטפים.

ניקוי ותחזוקת מכונת אספרסו מתחלק לשתי רמות. ניקוי חובה ותחזוקה שוטפת.

-- ניקוי חובה - ניקוי אבנית, שומני הקפה, ניקוי החלב.

ניקוי אבנית - המים ברוב המקומות בישראל מכילים סידן ומגנזיום (אבנית) ברמה בינונית גבוהה. האבנית שוקעת ומצטברת בצנרת הפנימית של המכונות. מכונות אספרסו אוטומטיות נוטות לרדת בתפקוד שלהם כאשר מצטברת בהם אבנית, לחץ המכונה יורד, הטמפרטורה לא מדויקת ובסופו של דבר המכונה נסתמת מאבנית. כדי שהמכונה תמשיך לתפקד היטב, לאורך זמן, יש חובה להסיר את האבנית מהמכונה באופן תדיר. בסופו של דבר הסרת אבנית בצורה תדירה תאריך את חיי מכונת האספרסו שלכם.

ניקוי שומני הקפה - קפה מטבעו הוא חומר שמנוני ביותר. עם הזמן, שומני קפה מצטברים בפנים המכונה ויוצרים שאריות עכורות ולעיתים עובש. תחשבו על כוס קפה שרק שוטפים אותה במים, בלי סבון. אחרי זמן מה הכוס תהפוך לחומה. שאריות שומנים אלו אחראיות לריח ולטעם החמצמץ שאתם עשויים לזהות בקפה, שמגיע ממכונה שלא נוקתה כראוי.

לרוע המזל, שאריות אלו גורמות ליותר מסתם ריח רע. אם יזניחו את המכונה שאריות אלו יכולים להתפתח בתוך המכשיר לעובש ויסתמו בסופו של דבר את המסננים והצינורות שלו ויגרמו לתקלה. עם הבחנתם בשינוי בטעם / בריח של הקפה שאתם רגילים לשתות, יכול להיות שהגיע הזמן לנקות את המכונה.

מכונת אספרסו שנוקתה כראוי בתדירות נכונה, מבטיחה שלקפה יהיה הטעם הטוב ביותר לאורך זמן, וללא הטעם המריר והמגעיל של שומני קפה מיושן.

ניקוי שאריות החלב – חלב נשטף בקלות כשהוא לח, בתום השימוש, אך כשהוא מתייבש הוא דביק וקשה לנקותו. במכונות אספרסו אוטומטיות בהם מכינים משקאות חלב, יש אביזר חלב המכיל בדרך כלל כניסת חלב, כניסת אוויר וחריר קטן (דיזה) דרכו החלב יוצא מוקצף. אם לא מנקים את אביזר החלב מיד! בתום פעולת ההקצפה, החלב מחמיץ, מתקשה, וסותם את חריר והמכונה לא תקציף יותר.

-- תחזוקה שוטפת – שאריות קפה, שאריות מים, יחידת החליטה ועוד.

הנוחות בשימוש במכונת אספרסו אוטומטית היא פשטות השימוש. המשתמש לוחץ על כפתור והמכונה עושה באופן אוטומטי הכל. המכונה טוחנת את פולי הקפה, דוחסת אות הקפה הטחון, חולטת את האספרסו, משליכה את הקפה הטחון לפח אשפה פנימי ומשחררת את עודפי המים למגש הטיפטוף, והכל פנימי ובאופן אוטומטי.

הנוחות בהפעלה, זו כנראה הסיבה שאנשים בוחרים במכונת אספרסו אוטומטית מלכתחילה. עם זאת, שאריות הקפה והמים שנשארים במכונה עלולים לצבור עובש, ובמקרים קיצוניים מתפתחים במקום תולעים ורימות. מסיבה זו יש חובה לנקות את פח האשפה, לרוקן את מגש הטיפטוף ולנקות את יחידת החליטה.

תדירות הניקוי/התחזוקה

כדי לשמור על ביצועי המכונה תקינים, יש לבצע את פעולות הניקוי והתחזוקה בתדירות. חלקן יש לבצע מיד עם סיום הכנת הקפה חלקן בתדירות יומית, חלקן שבועית, חודשית ורבעונית. להלן המשימות והתדירות שלהן: (מדובר בהמלצה)

ניקיון מידי

במכונת קפה עם צינורית הקצפה, ניקוי צינורית ההקצפה (פנרלו) מחייבת ניקוי מידי. אין להשאיר את חלב שיתייבש. החלב סותם את מעבר האוויר בצינורית ולא תוכלו להקציף חלב בשימוש הבא. כמו כן החלב מחמיץ ומפיק ריח רע.

איך מנקים: מפרקים את הצינורית החיצונית ושטופים אותה במים זורמים מתחת לברז. את החלק הפנימי של הצינורית מנקים עם מטלית לחה. בסוף הניקוי יש להוציא מעט קיטור מהצינורית כדי לשחרר את שאריות החלב שנשארו בתוך הצינורית.

במכונות עם צינורית יניקה, חייבים לנקות את הצינורית מייד בתום השימוש. הניקוי נעשה ע"י הזרמת מים בצינור לניקוי שאריות החלב שנשארו בצינור. ברוב מכונות האספרסו האוטומטיות יש תוכנית שטיפה המזרימה מים חמים בצינור בתום השימוש. חשוב גם  לנקות את החלק החיצוני של הצינור שהיה טבול בחלב.

כאשר משתמשים במיכל חלב, יש לנקות את החלק שדרכו עובר החלב. בחלק מהמכונות יש לחצן המאפשר הזרמת מים לניקוי דרך הצינורית, באחרות יש לפרק את החלק המתאים ולשטוף מיד אחרי השימוש. אם בתום השימוש נותר במיכל חלב, ניתן לאחסן אותו במקרר לשימוש חוזר. אך לא יותר מ-3 ימים שאחרת החלב יחמיץ. ואז חייבים לנקות את המיכל ואת כל חלקיו היטב עם סבון ואם הוראות החברה מאפשרים זאת עדיף במדיח.

טיפ: ניתן להשתמש בחומר לניקוי שאריות חלב. חומרי ניקוי שומני החלב מוגדרים כבטוחים למזון והם המיוצרים במיוחד לניקוי רכיבי מכונת אספרסו שבאים במגע עם חלב. קשה לומר בדיוק באיזו תדירות אתה צריך להשתמש בהם כי זה באמת תלוי באיזו תדירות אתם מכינים משקאות קפה מבוססי חלב ועד כמה אתם מקפידים לנקות את הרכיבים המכונה השונים שיש להם מגע עם חלב בתום הכנת המשקה.

ניקיון לפי הצורך (יום/יומיים)

מגש הטפטוף ומגירת הריקון הם שני רכיבים שצריך לנקות אותם לפי הצורך.

מגש הטפטוף, זהו המשטח שכוס האספרסו מונחת עליו בזמן הכנת הקפה. מגש זב אוסף את שאריות האספרסו שמטפטפים וגם מים ממחזור השטיפה, ושאריות מים מתוך המכונה. למגש יש מצוף המראה שהמגש מלא במים ויש לרוקנו. לא מומלץ להגיע למצב שהמגש מלא.

מגירת הריקון זה פח האשפה הפנימי במכונה. בתום חליטת הקפה, המכונה משליכה את שאריות הקפה שנחלט לתוך הפח. קיבולת הפח מוגבלת וכשהוא מתמלא המכונה מתריעה שיש בעיה.

מתי לנקות תלוי כמובן בכמות הקפה שאתם מכינים מידי יום. אם אתם מכינים 8 עד 10 כוסות קפה ביום, מומלץ לנקות מידי יום, אחרת אפשר לנקות כל יומיים. אבל צריך לזכור ששאריות הקפה בתוך מגירת הריקון אם יעמדו מספר ימים יעלו עובש, ייצרו ירוקת ואפילו בהזנחה רצינית יתכסו בתולעים.

ניקוי שבועי/דו שבועי

לאחר שבוע או שבועיים של שימוש, יש לנקות את יחידת החליטה.

יחידת החליטה היא בעצם המרכיב המרכזי במכונת האספרסו. זהו המרכיב שחולט את הקפה שלכם ומייצר את האספרסו.

מכונות אספרסו סופר אוטומטיות מגיעות בדרך כלל עם שני סוגים של יחידת החליטה.

  • נשלפת - יחידת חליטה שניתן להוציא אותה מתוך המכונה ולנקות כמו במותגים פיליפס, סאקו, ניבונה דלונגי ועוד.
  • לא נשלפת - יחידת חליטה שלא ניתנת לפירוק ולהסרה כמו במותגים י'ורה, קרופס ועוד.

במדריך למשתמש המגיע עם המכונה מצוין הסבר מדויק אם היחידה נשלפת, וכיצד לשלוף אותה.

ניקוי יחידת חליטה נשלפת

  1. כבו את המכונה! חשוב! אסור להוציא את יחידת החליטה כשהמכונה עובדת.
  2. הוציאו את יחידת החליטה מהמכונה בהתאם להוראות. להלן סרטון
  3. שוטפים את היחידה מתחת למים זורמים בברז, רצוי חמים. חשוב! אין להשתמש בסבון או בכל סוג של חומר ניקוי.
  4. יש להניח את יחידת החליטה על משטח ייבוש לפני הכנסתה מחדש למכונה.
  5. לפני הכנסת יחידת החליטה למכונה, נקו את האזור בו מונחת יחידת החליטה משאריות קפה.

במהלך ניקוי יחידת החליטה, יש להשתדל לא להזיז חלקים ביחידה, במקרה כזה לא תוכלו להחזירה למקומה. אם בכל זאת בטעות לחצתם על חלק כלשהו והזזתם חלק ביחידה, רצוי לדעת כיצד להחזיר את כל החלקים למקומם. הנה סרטון כיצד להחזיר את יחידת החליטה למצב אפס כך שניתן יהיה להכניס אותה מחדש למכונה ללא כל מאמץ.

טיפ: לניקוי עמוק יותר של יחידת החליטה, ניתן להשתמש בטבליות לניקוי שומנים מדי חודש. (לא ניתן לבצע זאת במכונות דלונגי)  השימוש בטבליות נעשה ע"י הכנסת הטבליה לתא הקפה הטחון והכנת אספרסו ארוך. בתום הניקוי יש להכין אספרסו ארוך ולא לשתות אותו (לשפוך אותו).

ניקוי חודשי - הסרת אבנית

האם יש צורך לבצע תהליך של הסרת אבנית במכונת אספרסו אוטומטית?

בכל מכונת אספרסו, ולא משנה הסוג, יש לבצע מתי שהוא תהליך של אבנית. יוצא מהכלל הזה, אם משתמשים במים מאוסמוזה הפוכה ללא עקיפה (ללא ערבול עם מי ברז). שאז אין במים אבנית.  בדרך כלל מכונות אספרסו אוטומטיות דורשות הסרת אבנית כל חודש עד שלושה חודשים, בהתאם לשימוש ובמיוחד לרמת קשיות המים.

חשוב לציין, במכונת אספרסו אין שום חיישנים שיודעים אם הצטבר במכונה אבנית ברמה שדורשת ניקוי. המכונה סופרת כוסות ועושה הערכה אחרי כמה כוסות נדרש בממוצע לעשות הסרת אבנית. לכן, ברוב המכונות האוטומטיות יש צורך להגדיר במכונה איזה סוג מים אתם משתמשים. למשל אם תגדירו במכונה שאתם משתמשים במים קשים (4 הרבה אבנית) המכונה תתריע להסיר אבנית כל 200 כוסות למשל אם תגדירו במכונה שאתם משתמשים במים רכים (1 מעט אבנית) המכונה תתריע כל 500 כוסות.*

* המספרים לא אמיתיים ונרשמו רק לשם ההמחשה  

האבנית, שהיא סידן ומגנזיום, נוטים להצטבר על צנרת במיוחד כשהיא חמה. תהליך הסרת האבנית מורכב מהעברת חומר להסרת אבנית דרך הצנרת הפנימית, הדוד, המשאבה ושסתומים השונים של מכונת האספרסו. כדי להסיר אבנית במכונת אספרסו אוטומטית, יש להשתמש בתוכנית הסרת האבנית שתוכננה למכונה הספציפית. כל חברה המכבדת את עצמה מצרפת להוראות ההפעלה של המכונה תוכנית להסרת אבנית. בדרך כלל התהליך מאד פשוט – הוספת חומר הסרת האבנית נוזל/קפסולה למים לחיצה על כפתור התחלת תוכנית ההסרה ורק נשאר למלא מים שוב ושוב עד לסיום התהליך.

מהם סוגי חומרי הניקוי להסרת אבנית

ישנם שלושה סוגים של חומרי ניקוי בשוק: אבקה, נוזל וטבליות. כולם יעילים באותה מידה. אם אתם משתמשים באבקה או בטבליה, רצוי להמיס את האבקה/טבליה בחצי כוס מים פושרים עד שהחומר נמס כליל, ואז להוסיף את הנוזל למיכל המים ביחד עם מים בכמות כפי שרשום בהוראות.

אם משתמשים במסיר אבנית נוזל, שופכים את הנוזל בהתאם להוראות למיכל המים ביחד עם מים בכמות כפי שרשום בהוראות.

לאחר שהפעלתם את תוכנית הסרת האבנית במכונה שלכם, הניחו מיכל מתחת לצינורית הקיטור וגם מתחת לזרבובית יציאת האספרסו כדי לקלוט את המים עם האבנית שהוסרה.

מומלץ לעיין במדריך למשתמש שלך על מנת לוודא שאתם פועלים בהתאם להוראות ההפעלה של המכונה.

בסוף תהליך הסרת האבנית, יש להקפיד לשטוף את מיכל המים ורצוי להעביר במכונה מים חמים מיכל שלם (אפשר גם 2) כמים חמים ובנוסף רצוי להכין לפחות 2 אספרסו ארוך ולשפוך אותו לפני שחוזרים לשימוש רגיל.

אחת הדרכים להפחית את תדירות האבנית היא שימוש במסננים מרככי מים במכונה.

מסננים אלה, הממוקמים ישירות בתוך מיכל המים, מצוינים בספיגת האבנית. רוב המסננים הללו מסירים את הסידן, המגנזיום, הכלור ועקבות של עופרת, נחושת או אלומיניום שיכולים להיות במים. שימוש קבוע במסננים אלו יקטין משמעותית את תדירות הצורך בהפעלת תוכנית להסרת אבנית. למשל מכונות פיליפס המשתמשות במסנני Aquaclean, לא ידרשו הסרת אבנית עד שתפיקו 5000 כוסות או שנתיים בהחלפת מסנן כל 3 חודשים במשך שנתיים באופן קבוע.

פעילות ניקוי שיש לבצע בנוסף

שטיפת יחידת החליטה הנשלפת אחת לשבוע/שבועיים

יחידות החליטה הנשלפת מתלכלכת משאריות קפה ומקפה טחון ויש לשטוף אותה מדי שבוע עד שבועיים במי חמים.

אחת לכמה חודשים רצוי לנקות את יחידת החליטה ניקיון יותר יסודי, ולטבול את היחידה באמבט מים חמים עם חומר מסיר שומנים למשך שעה עד שעתיים ואז לשטוף במים חמים ולהניח לייבוש.

יש מכונות שלא ניתן לשלוף בהן את יחידת החליטה (למשל Jura) בהם יש לבצע ניקוי מלא שלמעשה מנקה את יחידת החליטה הפנימית.

שימון יחידת החליטה הנשלפת אחת לשלושה עד שישה חודשים.

בחלק מהמכונות האוטומטיות, ביחידת החליטה יש מסילות בהם נעים החלקים הפנימיים של היחידה. כדי להקטין את החיכוך במסילות אלו ונקודות חיכוך נוספות הם מצופות בגריז המקטין את החיכוך. לאחר ששוטפים את יחידת החליטה מספר פעמים, הגריז יורד ויש צורך לגרז מחדש.  

אין מכונת אספרסו שלא דורשת תחזוקה. זה נכון לגבי כל סוג של מכונת האספרסו. וככול שתקפידו על ניקוי ותחזוקה נכונים תשמרו על מכונה מתפקדת היטב וקפה טעים.

למבחר מוצרי תחזוקה וניקוי ומכונות אספרסו לחצו כאן 

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום