אוסמוזה הפוכה טובה למכונת הקפה או לא?

לפני כמה שנים היינו בהסמכה מקצועית בטעימות קפה במילנו שבמסגרתה נתנו לנו לטעום 3 פעמים את אותו קפה, שנעשה באותה צורה בדיוק, (20 גרם קפה טחון, מים בטמפרטורה של 92 מעלות, 200 מ"ל מים, בפילטר V60 של Hario) ההבדל היחיד היה המים. בראשון השתמשו הבי ברז, בשני מים מ”א/ה” ובשלישי ממערכת ריכוך וסינון של חברה ידועה.
התוצאות היו פשוט מדהימות. אם עד אותה תקופה ידעתי לצטט, שהמים חשובים מאד לטעם הקפה, אחרי הטעימות האלו ידעתי – מים משפיעים בצורה משמעותית! על טעם הקפה.
זה הרי ברור, רוב הקפה הוא מים. השאלה היא האם זה מפריע לנו?

אני מעריץ גדול של כוס קפה טובה. במיוחד כשאני לוקח קפה ייחודי עם ציון גבוה. ולכן הרגישות לטעם הקפה מאד חשובה לי.

אז אחרי שחפרתי על חשיבות המים לטעם הקפה, אפשר לעבור לדבר על אוסמוזה הפוכה. (בקיצור "א/ה")

כשבאים לדבר על איכות המים המתאימים למכונת אספרסו, חייבים להתייחס ל-3 פרמטרים שבאופן כללי סותרים זה את זה.

  • מים טהורים - מים נקיים ללא שום "תוספות"
  • טעם הקפה – קיימת השפעה על טעם הקפה, האם זה מפריע?
  • פגיעה במכונת האספרסו – קיימת, אך מה עוצמתה בשימוש השוטף?

(מי שרוצה לקרוא יותר על מרככי מים, יש פוסט שלם באתר בקישור הבא)

אם הפרמטר החשוב ביותר מבחינת המשתמש זה מים נקיים –  "א/ה" תיתן את הפתרון המושלם O2H

השפעה על הטעם קיימת! האם זה גרוע יותר או טוב יותר? זה כמובן אישי. מי שמתכוון לרכוש "א/ה", חייב לטעום את המים היוצאים מהמערכת כדי להחליט אם הטעם מתאים לו או לא. מניסיוני גיליתי, שישנן שתי קבוצות של אנשים, אחת שאוהבת את טעם הקפה עם מים המגיעים מ”א/ה”, והשנייה שאומרת שטעם הקפה עם מים מ”א/ה” הוא נוראי.

לגבי ההשפעה על המתכות במכונה. האם המים היוצאים מ"א/ה" רעים למכונות האספרסו וללוגמים? אדבר על זה ביתר פירוט בהמשך.

מערכת “א/ה” מייצרת מים מעט חומציים שעלולים להזיק למכונת הקפה לאורך הזמן. בפועל סביר להניח שזה ייקח הרבה מאוד זמן כדי לגרום נזק משמעותי למכונת הקפה. אם אתם גרים באזור עם מים קשים, רוב הסיכויים שאבנית תגרום לנזק שיופיע מוקדם יותר.

אז כיצד עובדת מערכת אוסמוזה הפוכה?

כדי להבין איך עובדת אוסמוזה הפוכה נסביר תחילה את מושג האוסמוזה. (ראו תמונה בהמשך)

כאשר מכניסים ל-2 תאים כשבתא אחד יש מים עם ריכוז מלחים גבוה ובשני מים עם ריכוז מלחים נמוך, המופרדים ביניהם ע"י ממברנה המעבירה רק מים,  בגלל השאיפה להגיע לשוויון ריכוזים מים עוברים מהריכוז הגבוה לריכוז הנמוך.

באוסמוזה הפוכה מפעילים לחץ על המים דרך הממברנה שמעבירה רק מים (סינון מדויק של 0.0001 מיקרון) במתקן ביתי לחץ הצנרת הביתית מספיק כדי להפעיל את התהליך.

התוצאה מערכת "א/ה" מסננת הכל! – חלקיקי מתכות, אבנית, מינרלים, חומרים אחרים הכל. המערכת כל כך יעילה שאפילו חיידקים ווירוסים לא מצליחים לעבור אותה. לממברנת "א/ה" יש גודל נקבוביות של כ-0.1 ננומטר וגודל וירוסים נע בין 20 ל-250 ננומטר, כלומר הם גדולים בהרבה מקוטר הנקבוביות.

המתקן הביתי ל"א/ה" מכיל מספר פילטרים לניקוי המים עוד לפני שהם מגיעים לממברנה עצמה. ישנם מספר סוגים של מערכות "א/ה", עם יותר או פחות פילטרים המאפיינים את המערכת. ככול שיש יותר פילטרים המים עוברים יותר שלבים. (למשל: מערכת 5 שלבים עם מנורת UV)

להלן רשימת הפילטרים והחלקים שקיימים בדרך כלל במערכת אוסמוזה הפוכה:

  • מסנן לחלקיקים גדולים המונע מעבר חלקיקים לכלוך הנמצאים במים או שהשתחררו מצנרת לקויה
  • מסנן פחם פעיל הלוכד תרכובות אורגניות, ריחות כולל כלור חופשי
  • מסנן פחם דחוס, אשר מסלק תרכובות נוספות
  • ממברנה – הרכיב שמסנן את כל מה שלא סונן קודם – רכיב האוסמוזה ההפוכה
  • מינירליזטור המוסיף מינרלים למים הטהורים שיצאו ממערכת ה-"א/ה" (לא בכל המערכות - מומלץ מאד אם המערכת מיועדת לשתיה)
  • מנורה אולטרה סגולית לטיהור חיידקים / או פילטר פחם או פילטר קוקוס נוסף
  • מיכל אגירה ומפסק אוטומטי העוצר את המערכת כשהמיכל מלא.

המים המגיעים לממברנה הם די נקיים ולאחר שהם עברו את הממברנה מתקבלים מים כמעט טהורים. המים היוצאים מהממברנה יוצאים באיטיות, מטפטפים, ולכן המערכת הביתית מכילה מיכל אגירה השומר את המים הנקיים ומאפשר להם לצאת בקצב סביר כשפותחים את הברז.

מים אלו לא מכילים מינרלים החיוניים לגוף, ולכן, בדרך כלל מוסיפים למערכת מתקן מינרליזטור שמחזיר למים חלק מהמינרלים כגון סידן ומגנזיום. מכיוון שהוא מחזיר רק את הסידן והמגנזיום ולא את יון הקרבונאט הסידן הזה לא נתפס על הצנרת ובמוכנת הקפה.

מקובל למדוד את איכות המערכת ע"י בדיקת כמות המומסים במים שהמערכת מצליחה להוריד. במי ברז כמות המומסים (TDS) היא בדרך כלל בין 400 ל-700 PPM (חלקיקים למליון) ואחרי מערכת אוסמוזה אפשר להגיע אפילו מתחת ל-10 שהמשמעות היא מים מזוקקים ללא מינרלים כלל.​RO

♦ יתרונות האוסמוזה ההפוכה:

  • שיטה יעילה ביותר לסינון מי הברז.
  • איכות גבוהה של מי השתייה ללא אבנית, חול, לכלוכים שונים, מתכות רעילות וללא מזהמים שונים וללא טעמים או ריחות לוואי.
  • לא נדרש חיבור חשמל.
  • המערכת מתאימה למגזר הדתי ולשומרי השבת, מכיוון שאינה מחוברת לחשמל.

♦ חסרונות האוסמוזה ההפוכה:

  • בזבוז מים - ככל שיעילות הממברנה גבוהה יותר כך נשטפים יותר מים לביוב. (על כל ליטר מים טובים המתקבלים מהמערכת, נשטפים בחזרה בין 3 ל-5 ליטרים של מים מזוהמים לצנרת המים האפורים בבית (ביוב).
  • המים יושבים במיכל אגירה – כאשר לא משתמשים במערכת זמן מה רצוי לרוקן את המיכל. וכעבור מספר שנים רצוי להחליף אותו באם הוא צבר חיידקים או פטריות.
  • המים היוצאים חומציים – רמת החומציות PH של המים היוצאים מהמכונה גבוהה ואם הם נכנסים ישירות למכונת אספרסו הם עלולים לתקוף את הצנרת, במיוחד את כל חלקי הנחושת הבאים במגע עם המים ישירות.
  • ככל שהמים היוצאים מהמערכת מזוקקים יותר, המוליכות (חשמל וחום) שלהם נמוכה יותר. התוצאה החום עובר באיטיות יחסית במיכל המים והמדידים לא תמיד מקבלים חיווי מדויק, מה שיכול לפגוע במכשיר.

מינרלים חיוניים במי שתייה

מינרלים ויסודות אחרים ממלאים תפקידים מכריעים בתפקוד מיטבי של גוף האדם. מינרלים אלו מגיעים ממים ותורמים בדרכים שונות לחסינות הכללית של הגוף. להלן חלק מהיסודות והמינרלים החיוניים לגוף: (לקוח ממידע המופץ באינטרנט)

  • סִידָן - מסייע בהתפתחות העצמות והשיניים, מונע מחלות כמו אבנים בכליות, שבץ ויתר לחץ דם.
  • מגנזיום - מגן על הגוף מפני מחלות קשות ובעיות לב, עוזר ביצירת חלבון ו-DNA
  • פלוּאוֹרִיד - משפיע על בריאות השיניים וחוזק
  • נתרן - חיוני לוויסות לחץ דם, מבטיח איזון אלקטרוליטים ותפקוד יעיל של העצבים והשרירים
  • בַּרזֶל - הכרחי להובלת חמצן בתוך מחזור הדם, מחסור יכול לגרום לאנמיה אצל תינוקות, ילדים ונשים בהריון.
  • נְחוֹשֶׁת - תורם מאוד ליצירת עצם, פיתוח ותחזוקה של מערכת החיסון, גדילת תינוקות.

האם "א/ה" רגילה טובה לשתיה בבית?

היעדר המינרלים הדרושים לנו במים היוצאים מה- “א/ה” לא אומר שעלינו להפסיק לשתות אותם. תהליך הסינון של ה-“א/ה” מסיר מזהמים מזיקים כמו חיידקים, וירוסים ומתכות כבדות ממי הברז. מי שאוכל תזונה מאוזנת ושותה גם ממקורות אחרים, לא תהיה לו בעיה. עם זאת, אם שותים רק את מי ה"א/ה" כדאי לשקול דרכים אחרות להוסיף לגוף את המינרלים החסרים.

מינרליזטור

אם מוסיפים למערכת ה-"א/ה" מינרליזטור אחרי הממברנה, הוא ישחרר מינרלים למים, ישנה את טעם המים ויקרב אותם לטעם המוכר מהברז, ויעלה את ה-PH כך שהמים היוצאים ממנו לא יתקפו את המכונה.

לסיכום

מערכת אוסמוזה הפוכה טובה מאד למכונות קפה ומומלץ להוסיף מינרליזטור אחרי הממברנה כדי להוסיף מינרלים, לשפר את הטעם ולהעלות את ה-PH של המים כדי שלא יתקפו את המתכות של המכונה.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום