קליה בהירה מול כהה

האם שמתם לב שניתן למצוא המון סוגי קפה? יש קפה עם טעם חמצמץ ופירותי ויש קפה עם טעם עמוק מתקתק שוקולדי משהו. לחלקם בכלל יש טעם של טוסט קלוי, לחלקם מרירות שוקולדית ועוד ועוד ועוד. בקיצור כשזה מגיע לשתיית קפה, יש המון אפשרויות.

טעם הקפה מושפע מהמון סיבות, כגון: סוג המשקה (אספרסו, פילטר, טורקי...) המכשיר שאיתו מכינים את הקפה, הטמפרטורה של המים, האיש שמכין את הקפה וכמובן סוג הקפה ורמת הקליה של הקפה, ועוד סיבות - ראו מה משפיע על טעם האספרסו,

אם ננטרל את רוב המרכיבים, נשתמש באותו מכשיר, באותה מטחנה, אותה טמפרטורה של המים בסופו של דבר ישארו 2 פרמטרים שמשפיעים על טעם הקפה. סוג הקפה והקליה.  

עכשיו ניקח את אותו קפה ונקלה אותו פעם קליה בהירה, ופעם בקליה כהה, נקבל 2 טעמים שונים. (אנו נוהגים לפעמים לייצר תערובות מאותו סוג קפה שחלק בו הוא בקליה בהירה, וחלק בקליה כהה) זו למעשה הסיבה שלכמה פולי קפה יש טעם אינטנסיבי יותר מאחרים. הטעם הבולט ביותר של הקפה נקבע בדרך כלל על ידי רמת הקליה של הקפה.

אז מה ההבדלים ברמות הקליה:

קליה בהירה.

פולי הקפה בקליה בהירה סופגים פחות חום מאשר בקליה כהה. קליית פולי הקפה דומה לאפיה של כל מוצר אחר. בתהליך הקליה החום גורם למים והלחות בתוך פולי הקפה להיפלט החוצה על ידי אידוי. מכיוון שפולי קפה קלויים בקליה בהירה נשארים בסוף התהליך עם יותר לחות בתוך הפולים, מה שהופך אותם לצפופים יותר.

פולי קפה צפופים יותר יפיקו יותר חמיצות פירותית, טעמים צמחיים. טעם הקפה יהיה יותר מורכב. לעומת זאת הגוף יהיה קל יותר מזה של קליה כהה, אפשר לומר שהקפה יהיה יותר דליל או יותר "מיימי". אם אתם מחפשים קפה מעורר ומורכב מהמון טעמים חלקם חמוצים אזי קליה בהירה מיועדת לכם.

קליה כהה

פולי קפה בקליה כהה נשארים בקולה הקפה זמן רב יותר או בטמפרטורה גבוהה יותר. משמעות הדבר היא שפולי הקפה מאבדים את רוב הלחות הכלואים בתוכם, מה שהופך אותם לפחות צפופים, גוף חזק יותר הקפה יותר שמנוני, ומורכבות הטעם מתחילה להעלם, אנו מקבלים יותר טעם אחד או כמה בודדים. מורכבות הטעמים הרבים שקיבלנו בקליה הבהירה נעלמת ככל ככול שהקפה נקלה יותר.

אם אתם אוהבים קפה סמיך שמנוני משהו, שיש לו טעם של אגוזים קלויים, קרמל וטוסט שרוף, אלה פולי הקפה בשבילכם. קפה קלוי  כהה הוא בעל עוקצנות הנובעת משומני הקפה הנפלטים אל פני השטח.

לסיכום לקפה בקליה בהירה יש גוף קל יותר וטעמים עדינים, רבים ומורכבים יותר. וקפה בקליה כהה הוא שמנוני בעל גוף מלא עם טעמים חדים ונועזים יותר, ישרים יותר.

עד כאן תאוריה. הדרך הטובה ביותר להבין ממש את ההבדלים בין קליה בהירה לבין קליה כהה היא לטעום אותם ולהבין את ההבדלים בחיך.

 

 

 

ההבדל בין קליה בהירה לכהה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום