גמייקה - Jamaica

ג'מייקה (Jamaica) היא מדינת אי השוכנת בים הקריבי, בסמוך למרכז אמריקה. מצפון נמצאת קובה, וממזרח האי היספניולה, המתחלק בין האיטי לרפובליקה הדומיניקנית. המדינה היא מונרכיה חוקתית במעמד ממלכה בחבר העמים הבריטי.

שטח האי כ-11 אלף קמ"ר (חצי ממדינת ישראל) ומספר התושבים כ-3 מליון

ג'מייקה מפורסמת בעיקר בזכות ההרים שלה, והקפה המפורסם ביותר בעולם - קפה גמייקה בלו מאונטן

חשוב לציין שלא כל הקפה שגדל בג'מייקה מסווג כקפה Blue Mountain.
רק קפה שגדל על שטח קטן בהרים שמצפון לקינגסטון, ורק קפה שגדל בגובה של מעל 910 מטר עד -1,700 מטר. אבל המחיר והפרסום של קפה ג'מייקה בלו מאונטן מגמד את שאר הקפה מג'מייקה.
במילים פשוטות, יש כמות קטנה מאד של קפה אמיתי  Blue Mountain . וכדי להפוך את החיים לקשים יותר עבור אלה מאיתנו המנסים למצוא את הקפה אצלנו בארץ, 60% מהיבול הולך ליפן מדי שנה ו-20% לארה"ב ורק השאר לכל העולם. אם יש לנו מזל אנו מצליחים לקבל פעם בשנה חבית של 15 ק"ג.

הפסגה הגבוהה ביותר בג'מייקה נמצאת ברכס ההרים הכחולים בחלק המזרחי של ג'מייקה ומתנשאת לגובה 2,250 מטר. הצמחייה העבותה ביחד עם ערפלים קבועים נותנים גוון כחלחל ירקרק ומכאן שמם ההרים הכחולים של ג'מייקה –(Jamaica Blue Mountain - (JBM

רוב טועמי הקפה בעולם סיווגו את הקפה מאזור זה בג'מייקה כטוב ביותר.

קפה ג'מייקה בלו מאונטן, הגיע לאי בראשית המאה ה -18, כאשר כמה שתילי קפה ערביקה הובאו לאי מהאי היספניולה (האי של האיטי והרפובליקה הדומיניקנית) השכנה על ידי המושל הבריטי סר ניקולס לואס, ומאז השאר היסטוריה.

אז מה הופך את קפה הזה לכל כך טוב?

האזור בהר הכחול, שבו גדל הקפה, הוא הגבוה בהרים, 85% משטח זה הוא יער המספק צל לעצי הקפה. הגובה, האקלים הייחודי ביחד עם איכות הקרקע הם אלו שהופכים את קפה JBM לכה מיוחד ונדיר ולקפה הטוב ביותר בעולם.

האקלים ב-JBM הוא קריר יותר משאר ג'מייקה. אור השמש המופחת בשל העננות והערפל, מאט את ההתפתחות פרי הקפה וגורם להבשלה ארוכה בנוסף כמות החומרים המזינים בקרקע נמוך, בעיקר זרחן וחנקן. עצי הקפה גדלים באיטיות ומפיקים יבול נמוך יותר מאשר באזורים אחרים של ג'מייקה והעולם. המאמץ שנצרך ע"י העץ כדי לגדול תורמת לקפה טוב יותר. ממש כמו יין שבו היינות הטובים ביותר מגיעים מגפנים שגודלו בתנאים קשים גם כן.

כל הגורמים הללו יוצרים ביחד -

קפה עשיר מאוד וחלק, מאוזן היטב ובדרך כלל עם חומציות בינונית, תחושה שוקולדית ורמז של פרחים.

קפה זה נחשב לאחד הקפה הטובים בעולם, זה מתחיל בטיפול מוקפד ע"י 7,000 חקלאים הגאים בקפה שלהם, בעיקר חקלאים קטנים המייצרים יחדיו את הקפה הנחשב למשובח ביותר.

בג'מייקה הוקמה בשנת 1996 התאחדות יצואני הקפה של ג'מייקה, JCEA, לאחר שקם צורך להגן על קפה בלו מאונטן הנחשב לאוצר מקומי יקר, כאחד ממותגי הקפה המבוקשים בעולם.

כיום, קפה ג'מייקה בלו מאונטיין (JBM) הוא מותג עולמי, בדומה למותגים יוצאי דופן אחרים, צריך להישמר בקנאות גם מפני איומי שוק שיכולים להגיע בצורות שונות וממקורות שונים. יש הרבה זיופים בשוק, כאשר משווקי קפה ירוק מכניסים לתערובת אחוז קטן של קפה JBM ומשווקים אותו כמקורי, או אפילו משווקים חביות מזוייפות, וזאת רק בגלל המחיר הגבוה שמקבלים על קפה זה.

החוק להסדרת תעשיית הקפה מפרט איזה קפה רשאי להשתמש בתווית Blue Mountain. בנוסף, היא מגבילה את השימוש בסימן המסחרי של בלו מאונטן למי שמוסמך על ידי הרשות הרגולטורית לחקלאות בג'מייקה.

באופן מסורתי, רק קפה שגדל בגבהים שבין 910 מטר ל -1,700 מטר יכול להיקרא ההר הכחול ג'מייקה. קפה שגדל בגובה של 460 מטר עד 910 מטר נקרא ההר הגבוה של ג'מייקה (Jamaica High Mountain), וקפה שגובהו מתחת לגובה של 460 מטר נקרא ג'מייקה העליונה (Jamaica Low Mountain) או ג'מייקה הר ההר (Jamaica Supreme). חשוב לציין, כל האדמות בג'מייקה מעל 1,700 מטר הן שמורת יער, ולכן לא מגדלים שם קפה.

למותגי הקפה שלנו לחצו כאן 

גמייקה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום