עיבוד בשיטת הדבש - Honey Processing

עיבוד בשיטת הדבש

עיבוד קפה בשיטת הדבש זו למעשה תת קבוצה נוספת של עיבוד טבעי, המכיל תת קבוצות נוספות על בסיס קריטריונים ספציפיים. שיטה זו מקורה בקוסטה ריקה שם היא פופולארית, ובהדרגה היא מתפשטת בשנים האחרונות למדינות אחרות.
כאשר פועלים נכון, ניתן לחוש, בקפה שעובד בשיטת הדבש, טעמים של דבש וסוכר חום. במובנים רבים, עיבוד דבש הוא משהו באמצע בין קפה שעובד בשיטה הרטובה לבין קפה שעובד בשיטה היבשה (הטבעית) עם טעמים פירותיים, אבל לא בצורה מוגזמת. לעתים קרובות יש חומציות מעוגלת יותר מאשר קפה שטוף, עם מתיקות אינטנסיבית ומורכבות בתחושת הפה. בשנים האחרונות פיתחו רמות שונות של התהליך: לבן, אדום, זהוב, שחור, בהתאם לצבע של הפולים לפני הקילוף, מה שמשקף את יכולת התהליך להשפיע על הטעם ועל הפרופיל הכללי של הקפה. מדובר בתהליך מדעי. קביעת רמת הרירית, משפיעה על המתיקות ועל עומק הגוף של הקפה – התהליך מחייב פיקוח ובקרה רציף. בדרך כלל, יותר רירית הנשארת על הפולים, מתקבל טעם מתוק יותר וגוף מפותח יותר.
בניגוד לשיטת העיבוד המסורתית "עיבוד רטוב", שבה מסירים את בשר הפרי ואת הרירית מסירים ע"י שטיפה, פה משאירים חלק מהרירית על הפולים. הפעולה מבוצעת בעזרת מכשור מכני המצליח לשלוט על כמות הריר שנשאר על הפולים.
יש וויכוח לגבי הסיבה למונח דבש. יש מאמינים שהשם נגזר בגלל התכונות של הקרום הרירי הנשאר על פולי הקפה לאחר שמסירים את בשר הפרי, המרקם שלו והצמיגות הם דומים לדבש. יש כאלו שטוענים שמקור השם הוא הצבע שמקבלים הפולים לפני ההסרה, ויש כאלו שטוענים שהשם "דבש" הגיע בגלל הטעם המתוק של הקפה המופק בתהליך זה. אין זה באמת מעניין, מה שבטוח שקפה בעיבוד דבש  מקבל מצד אחד תכונות טובות מעיבוד בשיטה הרטובה כמו אחידות בפולים ותכונות טעם מתוקות המגיעות מהעיבוד הייבש בלי מרירות. הטוב שבטוב.
משתמשים פה בעיבוד מדויק. צבע הדבש נקבע על ידי כמות הריר שנשארת על פולי קפה לפני ייבוש. רמת הרירית היא גורם מכריע במתיקות ובגוף שמתקבל בספל הקפה. באופן מסורתי, כשנשאר יותר ריר, מתקבל טעם מתוק יותר וטעם עמוק יותר עם גוף סמיך יותר.
הנה סרט קצר המראה את העבודה שיש להשקיע בעיבוד דבש
כמובן יש הבדלים בתהליך בין המגדלים השונים כיצד לבצע את הייבוש אבל להלן מדריך קצר על התהליכים ואת טעם הקפה המתקבל בתהליכים אלו.
דבש לבן - White Honey
כל החומר הרירי מוסר מהפולים
ייבוש: פורסים על מיטות ייבוש ומייבשים חשוף
אופי: נקי, מאוזן
דבש אדום - Red Honey
25-50% מהחומר הרירי הוסר
ייבוש: זמן הייבוש ארוך יותר, פורסים על מיטות ייבוש ומייבשים בצל במשל 14-21 ימים. מקפידים להפוך כל כמה שעות
תכונות טעם: פרחוני, גוף קל, משמש

דבש הזהב - Golden Honey
50-75% מהחומר הרירי הוסר.
ייבוש: פורסים על מיטות ייבוש ומייבשים חשוף
תכונות טעם: חדות, הדרים
דבש שחור - Black Honey
הוסר מעט או לא הוסר כלל חומר רירי
ייבוש – פורסים על משטח, מכסים ומשאירים לתסוס. זמן ארוך ביותר עד 30 ימים
תכונות טעם: מתוק וגוף מלא עם עומק פירותי

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום